Dołączył(a): 25 lut 2010, o 00:11 Posty: 1192 Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: Retro 7 125
Natryskowe "chromowanie"
Gdzie w Polsce można wykonać coś podobnego w rozsądnej cenie ? Ma ktoś doświadczenia z trwałością takiej powłoki ? Zna ktoś szczegóły techniczne tego procesu i ograniczenia ? Będę wdzięczny za informację.
Chromowanie to na 100% nie jest. Przypomina mi to srebrzenie chemiczne (jak przy produkcji luster), w wersji natryskowej. Najpierw natryskiwany jest amoniakalny roztwór azotanu srebra, a potem odczynnik redukujący tą sól do metalu (jakiś aldehyd, nawet glukoza). W sumie można by popytać w zakładach nanoszących powłoki metaliczne, bo technologia powszechnie znana, choć nie wpadłbym na pomysł srebrzenia owiewek... Warstwę srebra trzeba by zabezpieczyć bezbarwnym przed utlenianiem, w przeciwnym razie trzeba by regularnie polerować.
23 lis 2012, o 10:37
TomK
SV Rider
Dołączył(a): 25 lut 2010, o 00:11 Posty: 1192 Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: Retro 7 125
Re: Natryskowe "chromowanie"
Srebro generalnie się nie utlenia tylko reaguje z zanieczyszczeniami powietrza zawieracjącymi siarkę (kwas siarkowodorowy), ale na jedno wychodzi zabezpieczyć lub pielęgnować trzeba. O pielęgnacje trzeba by zapytać wykonujących. Bezbarwny z gładkiej powierchni może według mnie odchodzić płatami.
Dołączył(a): 20 mar 2012, o 12:58 Posty: 362 Lokalizacja: WOS :)
Płeć: mężczyzna
Moto: Tymczasowo brak
Re: Natryskowe "chromowanie"
Po prostu REWELACJA!!! już widzę mieniącą się w słońcu SV z lustrzanym odbiciem Technologia nakładania jest zgodnie z przedstawiającym filmem bajecznie prosta. Pytanie tylko w jakim stopniu trwała. Myślę że powinno się położyć jeszcze jakiś utwardzacz, ponieważ wnioskuję że taki "chemiczny" chrom to jak farba akwarelowa Czytałem kiedyś o srebrnym BMW jakiegoś szejka z Dubaju. Auto pokryte zostało powłoką chromu...tylko że w przypadku karoserii technika była bodajże galwaniczna. Jak ktoś znajdzie namiar na składniki takiego specyfiku to dobrze było by wrzucić tu link. Sam z chęcią bym poeksperymentował.
Trwałość będzie słaba, szczególnie w zanieczyszczonym, wilgotnym powietrzu. Powłoka szybko zacznie się odbarwiać, poza tym taka paromikronowa warstwa srebra jest miękka i łatwo się przeciera. Jeśli ktoś chce się pobawić, to niech rozejrzy się za odczynnikami do srebrzenia np. bombek choinkowych i przetestuje sam.
29 lis 2012, o 09:33
bantiru
SV Rider
Dołączył(a): 24 lis 2010, o 08:10 Posty: 614 Lokalizacja: Lębork
Płeć: mężczyzna
Moto: sv 1000 s 2003
Dołączył(a): 20 mar 2012, o 12:58 Posty: 362 Lokalizacja: WOS :)
Płeć: mężczyzna
Moto: Tymczasowo brak
Re: Natryskowe "chromowanie"
na końcu koleś to osusza sprężonym powietrzem czy utwardza palnikiem na gorąco?
2 sty 2013, o 23:37
111290PL
SV Rider
Dołączył(a): 8 lip 2010, o 21:18 Posty: 865
Płeć: mężczyzna
Re: Natryskowe "chromowanie"
Proces nakladania chromu dekoracyjnego jest podzielony na trzy etapy 1 przygotowanie 2 pokrycie 3 ochrona 1.1Sam proces przygotowania zalezy od obiektu ktory pokrywamy W przypadku szkla, ceramiki wystarczy odpowiednie umycie uzywa sie do tego odpowiednich aktywatorow 1.2 Metale ,drewno, beton plastiki nalezy wczesniej wyrownac odpowiednimi podkladami do gladkiej powierzchni w celu uzyskania najlepszego efektu chromu 1.3 Nastepnie nanosimy rownomierna cienka powloke lakieru daje on nam najlepsza gladkosc wazne tez jest zeby wysuszyc go w odpowiedniej temperaturze 60 ` 1-1.5 godziny lub temp pokojowa 24 godziny 2.1 Dany element pokrywamy aktywatorem w celu odtluszczenia jak i zwiekszenia przyczepnosci 2.2 Nastepnie dokladnie znywamy aktywator woda destylowana zeby uzyskac czysta powierzchnie pod chrom 2.3 Tak przygotowana powierzchnie mozemy pokryc chromem polega to na jednoczesnym nalozeniu na siebie za pomoca podwojnego pistoletu dwoch roztworow Przedmiot spryskujemy rownomiernie w wyniku reakcji chemicznych otrzymamy cienka warstwe blyszczacego metalu Sam proces metalizacji trwa od 1-10 minut w zaleznosci od produktu 2.4 Jednolita lustrzanana powloka zmywana jest woda destylowana a nastepnie suszona za pomoca pistoletu z powietrzem tak wykonany element odstawiamy na 1 godzine w temp pokojowa 3.1 Ochrony dokonujemy nakladajac na dany element warstwe lakieru rodzaj lakieru zalezy od przeznaczenia produktu suszymy go zgodnie z zaleceniami producenta Co jest do tego potrzebne; kompresor min 50-100 l filtr powietrza i oleju, maszyna do chromowania czyste pomieszczenie z wentylacja, wentylatory, suszarna w zaleznosci od potrzeb Koszty; Technologia 7000 zl +maszyna 6500 zl +bezplatne szkolenie+ komponenty potrzebne do wytwarzania plynow i aktywatorow ok 700- 1000 zl wiele kosztow zalezy od wlasnej organizacji koszt prokukcji 1 litra plynu do chromowania ok 20 zl jest do tego potrzebne ok 7 gr srebra wystarczy na pokrycie 2-3 felgi samochodowych lakiery od 40 zl litr podklady od 40zl litr
Info z innej strony
3 sty 2013, o 00:10
Rene
SV Rider
Dołączył(a): 3 lis 2012, o 22:56 Posty: 1186 Lokalizacja: Kraków/Wielka Wieś
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650s k3