Forum Suzuki SV - SVforum.pl
https://suzukisv.com.pl/

Ustawienie tylnego koła
https://suzukisv.com.pl/viewtopic.php?f=11&t=22095
Strona 1 z 2

Autor:  Yatzek [ 5 wrz 2018, o 19:03 ]
Tytuł:  Ustawienie tylnego koła

Hej Wam,

Od niedawna mam SV650S z 1999 roku. Opony Michelin Pilot Power z 2014 roku, niemal nie jeżdżone, bo sprzęt stał głownie w garażu.
Gdy śmigam po zakrętach z nierównościami, czasem odczuwam nerwowość w złożeniu w zakręcie. Trudno mi powiedzieć jak to jest, ale to takie coś jakby zatrzepotanie kierownicy jak przy shimmy bądź rybce.
Sprawdzam regularnie ciśnienie w oponach i dość długo je rozgrzewam.
Ale mam też podejrzenie, że tylne koło jest może lekko skręcone w prawo bądź raczej w lewo i chciałbym, żeby mi ktoś to bardzo dokładnie sprawdził, a przy okazji naciągnął łańcuch z zachowaniem wspomnianej precyzji.
Jeśli znacie kogoś takiego w okolicy Bochnia, Kraków, to chętnie sprawdzę geometrię.
Motocykl nie ma widocznych felerów, sugerujących inny problem z geometrią, choć tego na 100% nie potwierdzę.
Jednak śmiganie po winklach mam z włączonym trybem "ostrożność" i nie wiem czy to stara opona, czy nierówne naciągnięcie tylnego koła, inny problem, bądź moje przewrażliwienie.
Co wy na to...?

Autor:  Filon [ 5 wrz 2018, o 23:26 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Siemasz. Słuchaj, najpierw sprawdź sobie sam naciąg łańcucha. Popatrz na tę podziałkę znajdującą się przy tylnej osi. Policz sobie kreseczki z jednej i z drugiej strony czy Ci się zgadzają. Jeżeli nie to musisz ustawić naciąg łańcucha. Czy jak jedziesz prosto bez trzymanki to motocykl znosi na prawo/lewo? Czy opony są bez jakichś wad? Pooglądaj, na pewno cos by Ci się rzuciło w oczy.

Autor:  Yatzek [ 6 wrz 2018, o 00:25 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Dzięki! Gdy puszczę kierownicę, moto jedzie prosto. Opony obejrzałem dokładnie i są wizualnie OK. Jedynie po dłuższym staniu w garażu traciły ciśnienie, więc zawsze kontroluję, ale na bieżąco nie wymagają dopompowania.
Oczywiście naciąg mogę zrobić sam, choć zakładam, że ktoś z boku może zobaczyć coś więcej, a i precyzyjniej ustawić tylne koło. Polatam jeszcze trochę bez trzymanki :)

Autor:  OLEJ_18 [ 6 wrz 2018, o 06:53 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Skoro moto dluższy okres czasu stalo w garazu i jak mówisz opony traciły ciśnenie, to z dużą dozą prawdopodobieństwa nie był przetaczany zeby opona nie straciła swojej dobrej struktury. Jakie jest zachowanie przy wiekszych prędkościach?

Autor:  koroviov [ 6 wrz 2018, o 16:20 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Jeśli jedzie prosto to raczej koła ustawione dobrze. Sprawdź luz na łożyskowaniu wahacza i tylnego amortyzatora. Nastepnie łożyskach koła tylnego

Autor:  Niunio [ 6 wrz 2018, o 17:54 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Może warto sprawdzić wyważenie kół.

Autor:  koroviov [ 6 wrz 2018, o 18:05 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Warto aleniema to znaczenia przy tym problemie

Autor:  Yatzek [ 6 wrz 2018, o 18:38 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Zastanawiałem się nad wyważeniem kół, bo na feldze z przodu jest ślad po ciężarku, ale on mógł być zdjęty przy zmianie opony na obecną. Przód i tył były wymieniane jednocześnie i są do pary - Michelin Pilot Power.

Skupię się na obserwacji luzów, tylko muszę podwiesić tył, żeby mieć możliwość ocenienia ich przy bezwładności i bez podparcia.
Zastanawiałem się nad odkształceniem opon w garażu przez lata, ale zakładam, że dopompowane i rozgrzane powinny już odzyskać fason.
Przy większych prędkościach już za mocno targa napływające powietrze, więc trudno mi ocenić. A nie chcę się poddać autosugestii (motosugestii? :D).
Na zdrapce trochę mnie wodziło, choć tylko trochę. Ale może faktycznie najpierw skupię się na wykryciu ewentualnych luzów.

Dzięki!

Autor:  Yatzek [ 7 wrz 2018, o 21:29 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Tak w ramach relacji na bieżąco...

Dzisiaj trochę polatałem i sprawdzałem jak sprawa wygląda przy puszczaniu kierownicy. Najszybciej było 140 km/h, kierownica puszczona, moto jedzie prosto jak po sznurku, żadnych drgań typu shimmy na kierownicy, normalnie jak strzała apacza :)
Jednak wracając z Nowego Sącza przez Gródek nad Dunajcem i lubiane przeze mnie winkle, ze dwa razy poczułem w umiarkowanym złożeniu, że tył lekko jakby uskoczył. Może jakiś pojedynczy kamyczek był, może nierówność w asfalcie, no ale przewrażliwiony trochę jestem. Przez to mam opory by się odważniej położyć w winklu.

Umówiłem się z kolegą, że po niedzieli podwiesimy tył i pooglądamy wszystko, co można podejrzewać. Jak tylne zawieszenie będzie zwisać luźno, łatwiej będzie sprawdzić ewentualne niespodzianki.

Bez odbioru... :)

Autor:  OLEJ_18 [ 7 wrz 2018, o 23:48 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Luzy na kołach najlepiej sprawdzić na stojaku. Ja wymienialem lozyska koła z przodu i jazda o wiele bardziej pewna. Skup się na luzach, moze pobaw sie troche amortyzatorem z tyłu?

Autor:  koroviov [ 8 wrz 2018, o 09:56 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Pomijając fakt, że nie ma się czym zbytnio bawić to rzeczywiście może być za mocno skręcony ci przy gumowym przodzie jest złe

Autor:  artr93 [ 8 wrz 2018, o 22:45 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Rozmiar opon masz 120/60 17 i 160/60 17 czyli tak jak jest oryginalnie czy masz coś innego?

Autor:  Yatzek [ 8 wrz 2018, o 23:32 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Tak, opony mam według fabrycznych normatywów - 120/60 i 160/60, oczywiście 17".
Posprawdzam wszelkie luzy, jakie mogą bezpośrednio i pośrednio występować i mieć wpływ.

Na starej GPZ500S mimo tylnej opony 130 przy 16" ze skromniejszym bieżnikiem, czegoś takiego nie miałem.

Autor:  artr93 [ 8 wrz 2018, o 23:36 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Kanciasta tylna opona się nie zrobiła? Ja tak miałem jak tylna opona była zjedzona środkiem od jazdy na wprost. Chwilę po winklach wystarczyło pojeździć i wszystko wracało do normy.

Autor:  Yatzek [ 9 wrz 2018, o 21:29 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Nie nie... Opona wygląda jak nowa, piękny, równy kształt, wyoblenie idealne.
Na niektórych winklach z dobrym asfaltem jest OK. Na nierównościach mam to dziwne zachowanie. Bardziej bym się skłaniał ku jakiemuś luzowi w obrębie zawieszenia. I to właśnie będę sprawdzał w pierwszej kolejności.

Obrazek

Autor:  acinr_PL [ 9 wrz 2018, o 22:57 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

sprawdź luzy na kiwaczce (dolne mocowanie kości i amortyzatora) oraz czy nie ma luzu wahacz na łożyskach w mocowaniu w ramie

Autor:  Yatzek [ 28 wrz 2018, o 20:33 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Wczoraj byłem u mechanika - GP Racer, Krzysztof Kornaś, Brzesko. Poprzedni właściciel mojej SV-ki i jego syn ze swoją R6 tam serwisują. Poprosiłem o naciągnięcie łańcucha ze zwróceniem uwagi na opisane przeze mnie problemy.
Pan Krzysztof naciągnął łańcuch, sprawdził ciśnienie w oponach, przemył oponę z śladów smaru łańcuchowego (pryskałem w trasie) i zalecił czyszczenie łańcucha. Moto stało trzy lata w garażu i łańcuch złapał trochę rdzy, a kilka ogniw się zapiekło / zablokowało / or whatever... Najprawdopodobniej to właśnie te zapieczone ogniwa były powodem skokowej dystrybucji mocy na tylne koło i nierówną pracę napędu. A to mogło dawać efekt jaki wcześniej opisałem.

Po naciągnięciu i oglądzie pojechałem do Krakowa i z powrotem do siebie i problem jakby zelżał.
Dzisiaj spędziłem dwie godziny na gruntownym czyszczeniu łańcucha (benzyna ekstrakcyjna) i po kilkukrotnym przemyciu i wyschnięciu, zaaplikowałem smar (Valvoline White Synthetic Chain Lube). Oczywiście zwróciłem uwagę na przywrócenie elastyczności między ogniwami łańcucha. Nawet z rozpędu dokładnie umyłem tylną oponę i przemyłem tarcze hamulcowe dedykowanym zmywaczem. Już wieczorem skończyłem i nie jeździłem, więc nie wiem, czy problem całkowicie ustąpił. Niemniej jednak skupiłem się na wyeliminowaniu problemów z łańcuchem jako przyczyny zjawiska.
Będę raportował jak tylko pokręcę się po winklach.

Autor:  koroviov [ 29 wrz 2018, o 12:07 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Wiem, że jestem monotematyczny i nudny, ale musze to napisać. Jedźże człowieniu na tor i nie wydurniaj sie na "winklach" bo zginiesz. A poza tym zepsujesz taki ładny motor.

Autor:  Yatzek [ 29 wrz 2018, o 13:53 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

Och tak! Tor - miejsce bez kapeluszników w Skodzie i sportowych TIR-ów... To byłoby to...
Żeby jeszcze był w okolicach Krakowa, to i owszem...

Autor:  Filon [ 30 wrz 2018, o 11:24 ]
Tytuł:  Re: Ustawienie tylnego koła

I mała rada. Łańcuch czyścimy jak już to albo specjalnymi specyfikami do tego albo naftą. Benzyna ekstrakcyjna jest zbyt agresywna do łańcucha ponieważ wypłukuje smar z oringów.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/