Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest 9 kwi 2025, o 05:15



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Zdrowe i ekonomiczne obroty 
Autor Wiadomość
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 lip 2010, o 22:42
Posty: 908
Lokalizacja: Września/Poznań -> PWR/PO
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 1000S
Post Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Czy siła oporu zamiast do sześcianu, nie jest proporcjonalna do kwadratu prędkości? :hmm:

_________________
SV 650S Y --> SV 1000S K4


9 mar 2013, o 14:52
Zobacz profil
Mister Apollo
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 07:16
Posty: 5365
Lokalizacja: WGM
Płeć: mężczyzna
Moto: Z1000
Post Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Bananera,
Teoretycy eko-drivingu twierdzą, że trzeba zbijać obroty do absolutnego minimum, i otwierać przepustnicę do ok 3/4 przy przyspieszaniu. Jak tylko dostajesz "za dużo" mocy, zbijasz bieg. W trakcie stałej jazdy zbijasz obroty na tyle na ile pozwala silnik - nie dusi się i nie wpada w wibracje i nie wydaje żadnych odgłosów świadczących o przeciążeniu. W sv ta dolna granica to ok 3krpm (powiedzmy 2.5 na niższych biegach, ale tutaj łańcuch zaczyna bardzo skakać przy nagłym otwieraniu przepustnicy), przy rozpędzaniu powinny wystarczyć obroty wo przedziale właśnie 3-4.5krpm. Powyżej 100 kończą ci się biegi, pozostaje jedynie płynna jazda.
Weź poprawkę na to że przyspieszanie i hamowanie to 2 najbardziej kosztowne manewry, nawet przy niskich prędkościach jazda z jej ciągłymi zmianami będzie podnosić spalanie. W takich warunkach 7L wcale nie będzie takim wysokim wynikiem.

silver napisał(a):
Czy siła oporu zamiast do sześcianu, nie jest proporcjonalna do kwadratu prędkości? :hmm:
Słusznie.

_________________
SV 650S - Błękitny Ogórek -> Z1000 - Ognista pomarańcza


9 mar 2013, o 14:58
Zobacz profil
Mister Apollo
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 07:16
Posty: 5365
Lokalizacja: WGM
Płeć: mężczyzna
Moto: Z1000
Post Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Jak już się bawić to po całości ;)
Zwiększając prędkość o połowę, zwiększamy opór *2.25 (dzięki silver za poprawkę), ale pokonujemy w tym czasie o połowę większą odległość. Czyli opór na pokonany dystans wynosi nas też jedynie o połowę więcej (1,5*1,5/1,5, EDIT: siła*czas=stracona energia dzielona przez pokonany dystans, żeby się nikt nie czepiał). W przypadku spalania o którym pisałem wcześniej (130 vs 200) wzrost wynosi 83% tego ile powinien gdyby aerodynamika była jedynym "kosztem" podróżowania (7.7, powinno być ok. 9,25 zakładając 6L jako wartość początkową). Mówimy tutaj o 100% obciążenia silnika, więc maksymalnych możliwych oporach wszystkich pozostałych podzespołów.

Czyli muszę ci częściowo przyznać rację. Dodając do tego pozostałe zmienne, szacuję wpływ aerodynamiki na jakieś 50% (zgaduję). Dominującym bym tego nie nazwał, ale jest z czego urywać.

_________________
SV 650S - Błękitny Ogórek -> Z1000 - Ognista pomarańcza


9 mar 2013, o 15:12
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 11 lis 2012, o 19:33
Posty: 126
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650s
Post Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Opór powietrza szacujesz na 50%
TO jest to opór główny. Bo reszta rozkłada sie na opory toczenia, straty mocy w trakcie przeniesienia napędu, opory własne silnika.
W tym przypadku liczenia spalania warto zaznaczyć że paliwo "chrzczone" czy nieodpowiednie ciśnienie w oponach też potrafi podnieść zużycie paliwa.


9 mar 2013, o 16:40
Zobacz profil
Zygzak Rajder
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 21:16
Posty: 755
Lokalizacja: OP
Płeć: mężczyzna
Moto: ZX10R gen 5
Post Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
^2 racja
Zapominasz w wyliczeniach o charakterystyce jednostki napędowych, nie wyliczysz tego w oparciu o porównania samych wzrostów oporów w stosunku do wzrostu prędkości

Skracając im niżej max moment obrotowy tym jazda przyjemniejsza i ekonomiczniejsza.

_________________
Suzuki SV 650s K5 => SUZUKI GSX1300RK8=> Kawasaki ZZR1400 II GEN=>KAWASAKI ZX10R gen 5


9 mar 2013, o 16:46
Zobacz profil WWW
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 02:22
Posty: 7755
Lokalizacja: WPR
Płeć: mężczyzna
Moto: TT1050
Post Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Bananera - pocieszę Cię, parę lat temu był tu na forum facet, którego 650N K3 paliła koło 8l/100km przy normalnej jeździe :) Stwierdził, że sprzeda i kupi sobie litra, bo koszty nie wzrosną, a radocha z jazdy większa :P

Niskie/wysokie spalanie ma związek ze stanem technicznym silnika. Jeżeli Twój motocykl jest już zwyczajnie zarżnięty, ma mniejszą kompresję, to potrzebuje więcej paliwa do uzyskania tych samych osiągów, niż zdrowa jednostka. Na Twoim miejscu zacząłbym od normalnego pozakupowego serwisu - zawory, reg. układy wtryskowego, nowe świece, nowy filtr powietrza. Płyny też warto zmienić, ale nie widzę tu związku ze spalaniem :P I wtedy zrób jeszcze raz test spalania, może Ci spaść nawet o litr na 100km :)

_________________
Triumph Tiger 1050 << bikepics


9 mar 2013, o 20:40
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 17:26
Posty: 683
Lokalizacja: WPR
Płeć: mężczyzna
Post Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Jankoś napisał(a):
sad napisał(a):
Chyba w gaźnikowej. W nowszej raczej ciężko.


Ale co ciężko? Jeździć w przedziale 3,5-5,5 tysia obr. :O
Mi tam się dało taczać w przedziale 4-5 bez problemu


Ciężko osiągnąć takie spalanie :)

_________________
Alembic Essence 5, SV 650S K6 ----> Yamaha FZ1 2006r.


9 mar 2013, o 22:56
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 6 lut 2013, o 13:29
Posty: 18
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2003
Post Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Panowie dziękuje za bardzo wyczerpujące i merytoryczne odpowiedzi. Fajna dyskusja się rozwinęła. Ciesze się też że są tu na forum ludzie co potrafią znaleźć racjonalne, niemalże naukowe argumenty, zamiast wszczynać jakieś potyczki słowne. To świadczy o poziomie jakie panuje na forum o co w czasach dzisiejszego internetu - nie ma co ukrywać - ciężko :)

Doszedłem do wniosku, że spalanie to moja wina ponieważ to były moje dwie pierwsze jazdy i szło mi to trochę słabo. Poza tym przez pół drogi rozpędzałem się, po czym ćwiczyłem awaryjne hamowanie (upsss... przez przypadek pominąłem taki mały szczegół :mrgreen: - wybaczcie) . Przy trzeciej jeździe maszynka spaliła podejrzanie mało, że aż zacząłem się zastawiać, czy nie spaliła mi się lampka rezerwy :)

Pozdrawiam i dzięki za dyskusje,
Arek :)


11 mar 2013, o 12:58
Zobacz profil
motocyklista
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2012, o 10:12
Posty: 160
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N 2003
Post Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Lubię jak takie historie kończą sie w ten sposób. Też mam obawy co do spalania bo mam pełno przelotowy tłumik a do tego TPS ustawiony tak ze nawet przy 1,5 tys obrotów nie czuć szarpania. Wiec paliwko sie leje :). Zejde do 5 litrów przys pokojnej jezdzie i bede zadowolony :) Mam wymienione filtr paliwa, swiece i wszystkie płyny. Tylko nie wiem czy robiona była regulacja zaworów i synchronizacja przepustnic, a to ma wpływ na spalanie.


11 mar 2013, o 13:40
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL