Prawdopodobnie najlepsze na świecie forum Suzuki SV 650 / SV 1000 ;)
Zdrowe i ekonomiczne obroty
Autor |
Wiadomość |
silver
SV Rider
Dołączył(a): 22 lip 2010, o 22:42 Posty: 908 Lokalizacja: Września/Poznań -> PWR/PO
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 1000S
|
 Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Czy siła oporu zamiast do sześcianu, nie jest proporcjonalna do kwadratu prędkości? 
_________________ SV 650S Y --> SV 1000S K4
|
9 mar 2013, o 14:52 |
|
 |
kacperski
Mister Apollo
Dołączył(a): 23 lut 2010, o 07:16 Posty: 5365 Lokalizacja: WGM
Płeć: mężczyzna
Moto: Z1000
|
 Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Bananera, Teoretycy eko-drivingu twierdzą, że trzeba zbijać obroty do absolutnego minimum, i otwierać przepustnicę do ok 3/4 przy przyspieszaniu. Jak tylko dostajesz "za dużo" mocy, zbijasz bieg. W trakcie stałej jazdy zbijasz obroty na tyle na ile pozwala silnik - nie dusi się i nie wpada w wibracje i nie wydaje żadnych odgłosów świadczących o przeciążeniu. W sv ta dolna granica to ok 3krpm (powiedzmy 2.5 na niższych biegach, ale tutaj łańcuch zaczyna bardzo skakać przy nagłym otwieraniu przepustnicy), przy rozpędzaniu powinny wystarczyć obroty wo przedziale właśnie 3-4.5krpm. Powyżej 100 kończą ci się biegi, pozostaje jedynie płynna jazda. Weź poprawkę na to że przyspieszanie i hamowanie to 2 najbardziej kosztowne manewry, nawet przy niskich prędkościach jazda z jej ciągłymi zmianami będzie podnosić spalanie. W takich warunkach 7L wcale nie będzie takim wysokim wynikiem. Słusznie.
_________________ SV 650S - Błękitny Ogórek -> Z1000 - Ognista pomarańcza
|
9 mar 2013, o 14:58 |
|
 |
kacperski
Mister Apollo
Dołączył(a): 23 lut 2010, o 07:16 Posty: 5365 Lokalizacja: WGM
Płeć: mężczyzna
Moto: Z1000
|
 Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Jak już się bawić to po całości  Zwiększając prędkość o połowę, zwiększamy opór *2.25 (dzięki silver za poprawkę), ale pokonujemy w tym czasie o połowę większą odległość. Czyli opór na pokonany dystans wynosi nas też jedynie o połowę więcej (1,5*1,5/1,5, EDIT: siła*czas=stracona energia dzielona przez pokonany dystans, żeby się nikt nie czepiał). W przypadku spalania o którym pisałem wcześniej (130 vs 200) wzrost wynosi 83% tego ile powinien gdyby aerodynamika była jedynym "kosztem" podróżowania (7.7, powinno być ok. 9,25 zakładając 6L jako wartość początkową). Mówimy tutaj o 100% obciążenia silnika, więc maksymalnych możliwych oporach wszystkich pozostałych podzespołów. Czyli muszę ci częściowo przyznać rację. Dodając do tego pozostałe zmienne, szacuję wpływ aerodynamiki na jakieś 50% (zgaduję). Dominującym bym tego nie nazwał, ale jest z czego urywać.
_________________ SV 650S - Błękitny Ogórek -> Z1000 - Ognista pomarańcza
|
9 mar 2013, o 15:12 |
|
 |
fincher
motocyklista
Dołączył(a): 11 lis 2012, o 19:33 Posty: 126
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650s
|
 Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Opór powietrza szacujesz na 50% TO jest to opór główny. Bo reszta rozkłada sie na opory toczenia, straty mocy w trakcie przeniesienia napędu, opory własne silnika. W tym przypadku liczenia spalania warto zaznaczyć że paliwo "chrzczone" czy nieodpowiednie ciśnienie w oponach też potrafi podnieść zużycie paliwa.
|
9 mar 2013, o 16:40 |
|
 |
Kronos
Zygzak Rajder
Dołączył(a): 21 mar 2010, o 21:16 Posty: 755 Lokalizacja: OP
Płeć: mężczyzna
Moto: ZX10R gen 5
|
 Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
^2 racja Zapominasz w wyliczeniach o charakterystyce jednostki napędowych, nie wyliczysz tego w oparciu o porównania samych wzrostów oporów w stosunku do wzrostu prędkości
Skracając im niżej max moment obrotowy tym jazda przyjemniejsza i ekonomiczniejsza.
_________________ Suzuki SV 650s K5 => SUZUKI GSX1300RK8=> Kawasaki ZZR1400 II GEN=>KAWASAKI ZX10R gen 5
|
9 mar 2013, o 16:46 |
|
 |
lasooch
SV Rider
Dołączył(a): 23 lut 2010, o 02:22 Posty: 7755 Lokalizacja: WPR
Płeć: mężczyzna
Moto: TT1050
|
 Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Bananera - pocieszę Cię, parę lat temu był tu na forum facet, którego 650N K3 paliła koło 8l/100km przy normalnej jeździe  Stwierdził, że sprzeda i kupi sobie litra, bo koszty nie wzrosną, a radocha z jazdy większa  Niskie/wysokie spalanie ma związek ze stanem technicznym silnika. Jeżeli Twój motocykl jest już zwyczajnie zarżnięty, ma mniejszą kompresję, to potrzebuje więcej paliwa do uzyskania tych samych osiągów, niż zdrowa jednostka. Na Twoim miejscu zacząłbym od normalnego pozakupowego serwisu - zawory, reg. układy wtryskowego, nowe świece, nowy filtr powietrza. Płyny też warto zmienić, ale nie widzę tu związku ze spalaniem  I wtedy zrób jeszcze raz test spalania, może Ci spaść nawet o litr na 100km 
_________________ Triumph Tiger 1050 << bikepics
|
9 mar 2013, o 20:40 |
|
 |
sad
SV Rider
Dołączył(a): 23 lut 2010, o 17:26 Posty: 683 Lokalizacja: WPR
Płeć: mężczyzna
|
 Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Ciężko osiągnąć takie spalanie 
_________________ Alembic Essence 5, SV 650S K6 ----> Yamaha FZ1 2006r.
|
9 mar 2013, o 22:56 |
|
 |
Bananera
rowerzysta
Dołączył(a): 6 lut 2013, o 13:29 Posty: 18
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2003
|
 Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Panowie dziękuje za bardzo wyczerpujące i merytoryczne odpowiedzi. Fajna dyskusja się rozwinęła. Ciesze się też że są tu na forum ludzie co potrafią znaleźć racjonalne, niemalże naukowe argumenty, zamiast wszczynać jakieś potyczki słowne. To świadczy o poziomie jakie panuje na forum o co w czasach dzisiejszego internetu - nie ma co ukrywać - ciężko Doszedłem do wniosku, że spalanie to moja wina ponieważ to były moje dwie pierwsze jazdy i szło mi to trochę słabo. Poza tym przez pół drogi rozpędzałem się, po czym ćwiczyłem awaryjne hamowanie (upsss... przez przypadek pominąłem taki mały szczegół  - wybaczcie) . Przy trzeciej jeździe maszynka spaliła podejrzanie mało, że aż zacząłem się zastawiać, czy nie spaliła mi się lampka rezerwy Pozdrawiam i dzięki za dyskusje, Arek 
|
11 mar 2013, o 12:58 |
|
 |
malina666
motocyklista
Dołączył(a): 19 wrz 2012, o 10:12 Posty: 160 Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N 2003
|
 Re: Zdrowe i ekonomiczne obroty
Lubię jak takie historie kończą sie w ten sposób. Też mam obawy co do spalania bo mam pełno przelotowy tłumik a do tego TPS ustawiony tak ze nawet przy 1,5 tys obrotów nie czuć szarpania. Wiec paliwko sie leje  . Zejde do 5 litrów przys pokojnej jezdzie i bede zadowolony  Mam wymienione filtr paliwa, swiece i wszystkie płyny. Tylko nie wiem czy robiona była regulacja zaworów i synchronizacja przepustnic, a to ma wpływ na spalanie.
|
11 mar 2013, o 13:40 |
|
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
|
|