Forum Suzuki SV - SVforum.pl
https://suzukisv.com.pl/

Regulacja zawieszenia
https://suzukisv.com.pl/viewtopic.php?f=23&t=3010
Strona 1 z 3

Autor:  Słoniu [ 6 mar 2011, o 02:41 ]
Tytuł:  Regulacja zawieszenia

Znalazłem na swoim dysku artykuł dotyczący ustawień zawieszenia - autor niestety nie jest mi znany, nie pamietam też skąd ściągałem ten dokument, bo to było ze 3 lata temu. Pewnie się przyda użytkownikom SV1000 oraz innych motocykli z w pełni regulowanym zawieszeniem.


ZAWIESZENIA

Oczekiwania w stosunku do zawieszenia motocyklowego są tak różne jak różni są ludzie. Większości osób zależy głównie na komforcie umożliwiającym przetrwanie na traktach Marka Pola. Oryginalne zawieszenie i ustawienie w ten czy inny sposób może pozwolić na przetrwanie przejażdżki bez uszkodzeń uzębienia. Akcesoryjne zawieszenia czy ich elementy oraz szczegółowe strojenie zawieszeń przeznaczone są głównie dla tych, którym nie wystarcza pokonanie zakrętu, chcą ten zakręt pokonać jak najszybciej.
Zgodnie z powiedzeniem mojego trenera - „If everything seems under control – you are just not going fast enough” /” Jeżeli wszystko wydaje się pod kontrolą – to znaczy że nie jedziesz wystarczająco szybko”/ - jednostki używające motocykla nieco agresywniej nie tylko na prostej przed knajpą; dość szybko są w stanie poznać limity oryginalnych zawieszeń. I dopiero wtedy sens zastosowania znajdują profesjonalne amortyzatory, specjalne sprężyny, zaworki itp., które pozwolą nam na lepsze wykorzystanie potencjału opon i szybsze pokonywanie zakrętów.
W miarę doskonalenia zdolności rośnie stopień wykorzystania przyczepności opon do albo i ponad ich limit, a tego już polskie normy czy też japońska produkcja masowa nie przewidziały. Pojawia się sens strojenia czy też wymiany elementów zawieszeń.
Nie zmieni to jednak faktu iż kierowca i jego zdolności są czynnikiem decydującym. Żadne złote czy tytanowe specjały nie dadzą ci przewagi nad lepszym, zdeterminowanym zawodnikiem (vide 1.40 Biernackiego na seryjnym, mocno umęczonym GSXR).

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek zmian czy regulacji należy sprawdzić:
• Ciśnienie w oponach – niezgodne z zaleceniami producenta może powodować szereg dziwnych zachowań motocykla. Używaj dokładnego ciśnieniomierza.
• Ustawienie tylnego koła – nie dotyczy motocykli z jednostronnym wahaczem o ile łożyska są OK. i sprzęt jest prosty. Fabrycznych znaków na konwencjonalnym wahaczu nie należy traktować zbyt serio /często są niedokładne/ - raczej należy posłużyć się laserowym przyrządzikiem lub dwoma prostymi kształtownikami dłuższymi od rozstawu osi, przymocowanymi równo do obu stron obręczy tylnego koła. Regulujemy aż odległość od przedniego koła będzie taka sama. Niedokładności w tym zakresie mogą powodować wężykowanie lub problemy z sterownością.
• Łożyska główki ramy – mają zasadnicze znaczenie jeżeli chodzi o prowadzenie motocykla. Przenoszą one wszystkie siły związane ze skręcaniem i hamowaniem. Z całą pewnością nie powinny stawiać one oporu przy skręcaniu, nie mówiąc o jakimkolwiek zacinaniu itp. Po podniesieniu motocykla tak aby przednie koło znajdowało się w powietrzu należy parokrotnie skręcić kołem /najlepiej trzymając za lagi/. Wyczucie stuków oznacza luz na łożysku; zbyt duży opór – za mocne dokręcenie, zacinanie – zużycie łożysk. Regulacje czy też wymiana łożysk /najlepiej na stożkowe/ powinny być wykonane w warsztacie dysponującym odpowiednimi narzędziami.
• Naciąg łańcucha napędowego – za mały luz może blokować pracę tylnego zawieszenia.
• Łożyska kół – zużyte mogą powodować wibracje lub wężykowanie.


Pierwszym elementem regulacji zawieszenia jest:

UGIĘCIE WSTĘPNE
Jest to parametr zależny od napięcia wstępnego sprężyny, czyli regulacji dostępnej w większości obecnie produkowanych motocykli. Standardowe ustawienie nowego nawet nieprzeciętnego motocykla robione jest pod przeciętnego kierowcę o przeciętnym stylu jazdy i przeciętnej masie. W rzeczywistości ty lub ty możesz okazać się cięższy lub lżejszy od przyjętej średniej, jeździć mniej lub bardziej agresywnie lub jeździć po lepszych lub gorszych drogach /ew. torach/.
Na przykład – jeżeli jesteś dość lekki to zawieszenie pod twoim obciążeniem nie będzie uginało się wystarczająco pozostając w pobliżu maksymalnego wysunięcia tym samym nie mając wystarczającego zapasu na „wybranie” nierówności czy dziur. W tego typu przypadku należy zmniejszyć napięcie wstępne sprężyn zawieszenia aby obniżyć motocykl pod obciążeniem i zapewnić odpowiedni zapas skoku zawieszenia.
Ugięcie wstępne zawieszenia w obciążonym /ubranym kierowcą w pozycji w jakiej znajduje się podczas jazdy/ motocyklu powinno wynosić około 25-30% całkowitego zakresu pracy zawieszenia. Całkowity skok zawieszenia jest podawany w instrukcji obsługi, można go także zmierzyć demontując sprężyny. W przypadku całkowitego skoku wynoszącego 120mm, ugięcie wstępne powinno zawierać się w zakresie 30-40mm pozostawiając 80-90mm dostępnego ugięcia. Pomiar wykonujemy zakładając opaskę zaciskową pod samym uszczelniaczem przy maksymalnie wysuniętym zawieszeniu, następnie obciążamy pojazd w naszej standardowej pozycji /potrzebny ktoś do przytrzymania motocykla w pionie/ i przy ponownym maksymalnym wysunięciu mierząc powstałą odległość pomiędzy uszczelniaczem a opaską.
Z tylnym zawieszeniem postępujemy analogicznie z tym jednak, że pomiaru dokonujemy pomiędzy osią tylnego koła a dowolnie obranym punktem ramy czy owiewki znajdującym się pionowo nad nią.
Kierowcy użytkujący motocykl agresywniej niż przeciętnie, a szczególnie motocykl wyposażony w opony o bardzo dobrej przyczepności lub opony wyścigowe jadąc szybciej w złożeniu – bardziej obciążają zawieszenie przez zwiększenie siły odśrodkowej. Powoduje to większe ugięcie zawieszenia i szorowanie podnóżkami, wydechem etc. o asfalt. Aby temu zapobiec można nieco zwiększyć napięcie wstępne. Dalsze napinanie sprężyny spowoduje utratę odpowiedniego ugięcia wstępnego, dlatego kolejnym krokiem jaki pozostaje jest wymiana sprężyn na twardsze lub bardziej progresywne.

TŁUMIENIE ODBICIA

Tłumienie odbicia kontroluje prędkość wysuwania się zawieszenia. Wstępne ustawienie tego parametru w przednim zawieszeniu można wykonać /śruby przy regulacji napięcia wstępnego sprężyn/ naciskając przednie zawieszenie przy naciśniętym hamulcu. Powinno wracać szybko do pierwotnego punktu ale bez efektu „bujania”. Tylne zawieszenie jest nieco trudniejsze do wyczucia – po naciśnięciu na tył motocykla powinno ono wracać nieco wolniej niż przednie, także bez efektu „bujania”. Rozkład siły odbicia można sprawdzić naciskając na motocykl tuż za wlewem paliwa i obserwując czy tył wraca nieco wolniej niż przód.
Tłumienie odbicia jest stricte powiązane z napięciem wstępnym sprężyn, ponieważ zwiększanie napięcia wstępnego zmniejsza tłumienie odbicia /przez zwiększenie działającej siły/ i aby zachować wcześniejsze proporcje powinno być skorygowane.

TŁUMIENIE DOBICIA

Tłumienie dobicia jest elementem, który jako drugi po napięciu wstępnym sprężyny ma wpływ na prędkość chowania się zawieszenia. Jego ustawienie głównie zależy od indywidualnych preferencji użytkownika dlatego należy zaczynać od niewielkich wartości, zwiększając je jedynie po jazdach testowych na tym samym, znanym odcinku drogi. Zwiększenie tłumienia dobicia poprawia wyczucie kontroli nad pojazdem i zmniejsza możliwość dobicia zawieszenia ale przesada w tym zakresie powoduje ograniczenie zakresu działania amortyzatora czyli słabe tłumienie nierówności.

Po ustawieniach wstępnych przychodzi czas na strojenie, czas na to by zawieszenie pozwoliło na wykorzystanie maksymalnej przyczepności oferowanej przez opony podczas pokonywania łuków, szykan, hamowania i przyśpieszania.

Tłumienie odbicia
• Zawieszenie tylne
Zbyt silne tłumienie odbicia może powodować:
- przeskakiwanie tylnego koła z wyboju na wybój, nie nadążanie za wgłębieniami w nawierzchni
- odbijanie się tylnego koła podczas hamowania
- przysiadanie tyłu podczas przyśpieszania, a tym samym podsterowność na wyjściach z zakrętów
- przegrzewanie amortyzatora; spadek sprawności w miarę jazdy

Zbyt słabe tłumienie odbicia może powodować:
- zbyt szybkie wysuwanie się tylnego zawieszenia podczas hamowania powodujące podskoczenie tyłu
- niestabilność przy „przekładaniu” motocykla z zakrętu w zakręt

• Zawieszenie przednie
Zbyt silne tłumienie odbicia może powodować:
- nadsterowność
- słabą przyczepność przedniej opony
- odczucie chowania się opony pod motocykl

Zbyt słabe tłumienie odbicia może powodować:
- posterowność
- niestabilność przodu

Tłumienie dobicia
• Zawieszenie tylne
Zbyt silne tłumienie dobicia może powodować:
- uślizgi tylnego koła po dodaniu gazu w złożeniu
- słabe tłumienie nierówności

Zbyt słabe tłumienie dobicia może powodować:
- kołysanie na boki po dodaniu gazu przy wychodzeniu z zakrętu
- „przysiadanie” tyłu przy ostrym otwarciu powodujące utratę przyczepności przodu

• Zawieszenie przednie
Zbyt silne tłumienie dobicia może powodować:
- zbyt małe „przysiadanie” przodu podczas ostrego hamowania
- słabe tłumienie nierówności

Zbyt słabe tłumienie dobicia może powodować:
- głębokie nurkowanie przodu podczas hamowania

Twardość sprężyny /lub progresywność/
• Zawieszenie tylne
Zbyt twarda sprężyna może powodować:
- łatwe „wchodzenie” w zakręty
- wrażenie „twardego tyłu”
- słabą przyczepność tylnej opony

Zbyt miękka sprężyna może powodować:
- dobrą przyczepność podczas przyśpieszania
- podsterowność podczas wchodzeniu w zakręt
- zwiększa skok pracy tylnego zawieszenia utrudniając „przekładanie” motocykla pomiędzy szykanami
- wrażenie lekkiego przodu

• Zawieszenie przednie
Zbyt twarde sprężyny mogą powodować:
- pozytywne wrażenie podczas hamowania
- podsterowność w całym zakresie
- wrażenie „twardego przodu”

Zbyt miękkie sprężyny mogą powodować:
- łatwe wchodzenie w zakręty
- nadsterowność w całym zakresie
- wrażenie „chowania przodu pod motocykl”
- głębokie nurkowanie i dobijanie przodu

Poziom oleju w zawieszeniu
W zasadzie powinno się trzymać zaleceń producenta. Zmiany poziomu powinno się wykonywać w możliwie niewielkim zakresie z powodu czułości współczesnych zawieszeń typu cardridge na tego typu zakłócenia. Powietrze w zawieszeniu zachowuje się jak dodatkowa sprężyna zwiększając progresywność tłumienia amortyzatorów. Zmiana poziomu ma wpływ na zachowanie zawieszenia od połowy jego skoku i ma krytyczne znaczenie w okolicach skoku maksymalnego.

Uwaga: Wyścigowe amortyzatory Ohlins`a wyposażone są w sprężynę odbicia zabezpieczającą przed wybiciem tyłu przy gwałtownym odbijaniu zawieszenia. Sprężyna ta wytwarza ugięcie wstępne bez obciążenia co utrudnia jego ustawienie według podanych zasad. Nowy Ohlins dostarczany jest z odpowiednim dla użytkownika napięciem wstępnym sprężyny i to ustawienie należy traktować jako bazowe.


Na koniec chciałbym przypomnieć iż nie ma gotowego przepisu, instrukcji czy też książki na temat doskonałego ustawienia zawieszenia. Ustawienia te zależą od kierowcy /jego stylu jazdy i oczekiwań/, warunków drogowych czy też torowych, charakterystyki motocykla itp. itd. Powyższe informacje są jedynie próbą przybliżenia podstaw problematyki zawieszeń w bardzo okrojonej formie i należy je traktować jako ogólne wskazówki, a nie jako wyznaczniki.

Autor:  111290PL [ 21 lip 2011, o 13:08 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Dzieki Słoniu za artykuł na prawdę mi się przydał :)

Autor:  Słoniu [ 21 lip 2011, o 15:18 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Wreszcie ktoś docenił, że taki art jest na forum :)

Autor:  111290PL [ 21 lip 2011, o 17:49 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Dowiedziałem się i poprawiłem w moto np to że:

Zbyt słabe tłumienie dobicia może powodować:
- kołysanie na boki po dodaniu gazu przy wychodzeniu z zakrętu
- „przysiadanie” tyłu przy ostrym otwarciu powodujące utratę przyczepności przodu

Teraz jest lepiej :)

Autor:  skwaro [ 21 lip 2011, o 18:01 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

111290PL napisał(a):
- „przysiadanie” tyłu przy ostrym otwarciu


To akurat nie jest prawda, tył przy dodawaniu gazu zawsze idzie do góry niezależnie od nastaw zawieszenia -> patrz efekt ciągnięcia łańcucha.

Autor:  Słoniu [ 21 lip 2011, o 18:44 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

skwaro napisał(a):
To akurat nie jest prawda, tył przy dodawaniu gazu zawsze idzie do góry niezależnie od nastaw zawieszenia -> patrz efekt ciągnięcia łańcucha.


Potwierdzisz to empirycznie? Jeździłeś kiedyś na zbyt słabym lub zbyt mocnym tłumieniu dobicia innym motocyklem niż sv?
Nie znam autora artykułu, wiem jedynie, że był zawodnikiem, więc głupot nie napisał.

Autor:  skwaro [ 21 lip 2011, o 18:56 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Słoniu napisał(a):
skwaro napisał(a):
To akurat nie jest prawda, tył przy dodawaniu gazu zawsze idzie do góry niezależnie od nastaw zawieszenia -> patrz efekt ciągnięcia łańcucha.


Potwierdzisz to empirycznie? Jeździłeś kiedyś na zbyt słabym lub zbyt mocnym tłumieniu dobicia innym motocyklem niż sv?
Nie znam autora artykułu, wiem jedynie, że był zawodnikiem, więc głupot nie napisał.


Nie muszę nic potwierdzać bo tak działa każdy motocykl :-)
Przyjrzyj się innym motocyklom jak startują (dowolnym z różnymi rodzajami zawieszenia niezależnie od ustawień) i zobaczysz że tył podczas przyspieszania idzie w górę, siedząc na motocyklu wydaje Ci się że jest odwrotnie (czyli że tył przysiada) ale fizyki nie oszukasz.
Np. na tym filmiku masz to ładnie pokazane:
http://www.youtube.com/watch?v=KUz5Wp6N ... re=related

A żeby to zrozumieć narysuj sobie wektorki sił działających na wahacz i nie zapomnij o najważniejszym, pochodzącym od łańcucha. Mi też się to wydawało nieprawdopodobne do momentu aż mi to jeden mądry człowiek wyjaśnił i rozrysował.

Autor:  Słoniu [ 21 lip 2011, o 19:15 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Zbyt słabe tłumienie dobicia może powodować:
- „przysiadanie” tyłu przy ostrym otwarciu powodujące utratę przyczepności przodu

Naturalnie, przy przyspieszaniu dzieje się to co napisałeś.

Autor:  skwaro [ 21 lip 2011, o 19:19 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Słoniu napisał(a):
Zbyt słabe tłumienie dobicia może powodować:
- „przysiadanie” tyłu przy ostrym otwarciu powodujące utratę przyczepności przodu

Naturalnie, przy przyspieszaniu dzieje się to co napisałeś.


Albo coś źle zrozumiałem, albo autor miał coś zupełnie innego na myśli niż ostre otwarcie przepustnicy (czyli przyspieszanie). Tylko co? :)

Autor:  Shifty [ 21 lip 2011, o 19:47 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Na mój prosty rozum na tył motocykla (podczas przyśpieszania) działają dwie siły: ta od łańcucha do góry oraz siła do dołu (dociskająca tył) będąca wypadkową siły ciągu silnika działającej na środek masy. Inaczej mówiąc tył się dociąża, przód odciąża. Mamy zatem dwie siły skierowane z grubsza przeciw sobie i chyba ta działająca w dół jest większa. A na hamowni działa chyba tylko siła od łańcucha i dlatego tył tak fajnie się podnosi :P Tylko że zaznaczam że to jest na mój bardzo prosty rozum :obity:

A artykuł genialny, tylko że mam sv gaźnik :/

Autor:  Słoniu [ 21 lip 2011, o 20:23 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Ale to jest proste - siła podnosząca tył motocykla nie poradzi sobie z szarpnięciem przy gwałtownym otwarciu przepustnicy jeżeli nie będzie miałą odpowiedniego pomocnika - odpowiednie tłumienie dobicia :->

Autor:  skwaro [ 21 lip 2011, o 21:34 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Zacytuję fragment z Twist of the Wrist part II (strona 14):
"Most riders don't understand this simple fact: The harder they twist the gas, the less compliant the rear suspension is and the more the rear end tries to rise. Most riders believe that the back of the bike goes down when they accelerate. It doesn't."

Autor:  Słoniu [ 21 lip 2011, o 23:29 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Być może przód motocykla podnosi się wyżej niż tył, dlatego wydaje się, że tył przysiada.

Autor:  El Grande [ 22 lip 2011, o 01:22 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Na filmie przednie koło jest nieruchome, wytwarza duży opór i dlatego tył się unosi. Z całym szacunkiem Skwaro- dlaczego w takim razie przy odkręceniu gazu przednie koło strzela w górę? :hmm:
Dzięki Słoniu za artykuł-dużo mi wyjaśnił i sporo dał do myślenia.

Autor:  skwaro [ 22 lip 2011, o 08:33 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Słoniu napisał(a):
Być może przód motocykla podnosi się wyżej niż tył, dlatego wydaje się, że tył przysiada.


Bo tak właśnie jest, pisałem wcześniej że Ci się wydaje że tył idzie do dołu :-)

El Grande napisał(a):
Na filmie przednie koło jest nieruchome, wytwarza duży opór i dlatego tył się unosi. Z całym szacunkiem Skwaro- dlaczego w takim razie przy odkręceniu gazu przednie koło strzela w górę? :hmm:
Dzięki Słoniu za artykuł-dużo mi wyjaśnił i sporo dał do myślenia.


Spróbuję inaczej, bo ja jestem kiepski w tłumaczeniu:
http://books.google.pl/books?id=Ydk0bgq ... le&f=false

Co do strzelania koła w górę - to efekt przeniesienia masy na tył przy przyspieszaniu czyli odciążenie przedniego koła.

Autor:  baad [ 22 lip 2011, o 09:10 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

skwaro napisał(a):

Spróbuję inaczej, bo ja jestem kiepski w tłumaczeniu:
http://books.google.pl/books?id=Ydk0bgq ... le&f=false



Hej Skwaro można tą książkę jakoś ściągnąć??? :D bo fajna jest.

Autor:  skwaro [ 22 lip 2011, o 09:15 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Niestety nie, ale zastanawiam się czy sobie nie kupić jej na Amazonie, tylko dość droga jest, nowa prawie 50 funtów :/

Autor:  Słoniu [ 23 lip 2011, o 13:53 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

skwaro napisał(a):
Słoniu napisał(a):
Być może przód motocykla podnosi się wyżej niż tył, dlatego wydaje się, że tył przysiada.


Bo tak właśnie jest, pisałem wcześniej że Ci się wydaje że tył idzie do dołu :-)


Czyli autor celowo napisał "przysiadanie" w cudzysłowie, żeby nie brać tego dosłownie :)

Autor:  Inkling [ 29 kwi 2013, o 23:00 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Dziś postanowiłem pobawić się w regulowanie SAGu (obecnie wnętrzności to kartridże z cbr 600 z progresywnymi speżynami z tego modelu) i jakie zdziwienie mnie złapało, gdy się okazało, że tzw. martwy skok (moto bez jeźdzca) to tylko 5mm, a z jeźdzcem: 6mm! Nawet po wykręceniu ze standartowych 4 widocznych kresek do obecnych 6 nic się nie zmieniło! Nadal przednie zawieszenie pod moim ciężarem w ciuchach i kasku ugina się ledwie 6mm - gdzie tam planowane 40mm!!! Co prawda bak jest prawie pusty, no ale żeby zawieszenie niemal wcale nie uginało się pod ok. 75kg? (Dokładnie odległość od uszczelniacza przecipyłowego do dolnej półki: koło nad ziemią 147mm, pod obciążeniem samego motocykla 142mm, pod obciążeniem mnie w ciuchach 141mm). Tył przy standardowym amorku jest idealnie ustawiony.

Pytanie, jak to interpretować: czy sprężyna jest zbyt twarda i albo muszę przytyć 20kg albo zmienić sprężynę. Czy mechanior (nie byłem przy tym) włożył sprężynę progresywną do góry nogami? Czy jeszcze jakieś inne pomysły? Zastanawia mnie, że napięcie wstępne się nie zmieniło ani o milimetr pomimo wkręcenia korka o dwie kreski (ze 4mm)...

Autor:  vioox [ 30 kwi 2013, o 10:37 ]
Tytuł:  Re: Regulacja zawieszenia

Wsadzenie sprezyny gora dol nie ma znaczenia bo sciska sie ona z obu stron tak samo ...
Musial bys jakos zmniejszyc wysokosc calego pakietu wewnatrz o te 24 mm. Stad przy moich korkach docinalo sie te rury dystansowe zeby zniwelowac wysokosc korkow.
Jesli chodzi o te kartridze to nie wiem jak to tam jest zrobione ale wyglada ze calosc jest poprostu za wysoka lub sprezyny za twarde.
Czy motocykl z ktorego to pochodzi nie jest ciezszy ? Albo cos...
Musial bys dojsc do tego bo 6mm to troche malo przy kazdym uskoku na asfalcie amortyzator sie rozprezy do konca i jak uskok bedzie wyzszy niz 6 mm kolo straci kontakt z podlazem... na zakrecie bedzie gleba.
U mnie mam tak ze napiecie wstepne jak oto stoi 0 jak wsiade mam 35 ale ja waze 105kg.
Dziwna sprawa jest to ze jak wkrecasz to sie nic nie zmienia powinno jeszcze bardziej malec bo napinasz sprezyne. Powinienes maksymalnie wykrecic regulacje i zobaczyc. Bo jak wykrecisz regulacje o powiedzmy 4 mm to sag tez powinien o 4mm wzrosnac...

Strona 1 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/