Forum Suzuki SV - SVforum.pl
https://suzukisv.com.pl/

[układ chłodzenia] ocb
https://suzukisv.com.pl/viewtopic.php?f=23&t=4745
Strona 1 z 2

Autor:  Slawuch [ 23 sie 2011, o 13:36 ]
Tytuł:  [układ chłodzenia] ocb

Czy taki stan jest normalny:
* zbiorniczek wyrównawczy napełniony całkowicie (ponad poziom maksymalny)
* w chłodnicy 1/2 poziomu

Jeżeli nie, to co może go powodować?

Doraźnie upuściłem płyn ze zbiorniczka przewodem przy korku i dolałem nowego płynu do chłodnicy do pełna.

Autor:  lasooch [ 23 sie 2011, o 16:38 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Slawuch napisał(a):
Czy taki stan jest normalny:
* zbiorniczek wyrównawczy napełniony całkowicie (ponad poziom maksymalny)
* w chłodnicy 1/2 poziomu
Jeżeli nie, to co może go powodować?

Płyn chłodniczy wlewa się do chłodnicy, poprzez korek w jej prawym górnym rogu. Jeżeli w chłodnicy jest już pełno, to nadmiar płynu wężykiem przelewowym spływa do zbiorniczka wyrównawczego. Jednak w drugą stronę to już tak nie działa - jak nalejesz do zbiorniczka do pełna, to nic się nie przeleje do chłodnicy. Zwróć uwagę, że korek wlewowy (i wężyk) w chłodnicy jest o wiele wyżej niż górna część zbiorniczka wyrównawczego, a płyn sam z siebie w górę nie poleci. Pewnie poprzedni właściciel myślał, że działa to jak układ chłodzenia w samochodzie i lał do pełna do zbiorniczka, nie przejmując się chłodnicą ;)

Slawuch napisał(a):
Doraźnie upuściłem płyn ze zbiorniczka przewodem przy korku i dolałem nowego płynu do chłodnicy do pełna.

No i bardzo prawidłowo. W chłodnicy ma być pełno, w zbiorniczku ma być między kreskami MIN i MAX. Cała filozofia :)

Autor:  cjs [ 1 sie 2012, o 21:06 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

lasooch napisał(a):
... Jednak w drugą stronę to już tak nie działa - jak nalejesz do zbiorniczka do pełna, to nic się nie przeleje do chłodnicy. ...


W takim razie po co jest zbiorniczek wyrównawczy i oznaczone na nim granice poziomów?? Nie lepiej wylać nadmiar od razu w piach?

Autor:  golkow [ 1 sie 2012, o 21:43 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Może ze względów ekologicznych ... :-)

Autor:  cjs [ 1 sie 2012, o 21:53 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

golkow napisał(a):
Może ze względów ekologicznych ... :-)


Niby tak, a po co w takim razie poziom MIN MAX?

Autor:  Słoniu [ 1 sie 2012, o 23:21 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Może spowodowane jest to rozszerzalnością płynu pod wpływem temperatury.

Autor:  hubi199 [ 1 sie 2012, o 23:35 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Mnie się wydaje, że również ma na to wpływ przechył motocykla. Sama nazwa wskazuje, zbiornik wyrównawczy. Rozszerzalność cieplna zapewne również ma znaczenie.

Autor:  silver [ 1 sie 2012, o 23:50 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Funkcja przedłużenia układu chłodzenia w związku z rozszerzalnością cieplną wydaje się sensowna - po zagotowaniu płynu ma on zapasową objętość oddaloną nieco od głównego układu, gdzie ewentualnie może jeszcze się skroplić zanim wystrzeli na zewnątrz.

Autor:  cjs [ 2 sie 2012, o 00:03 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Wszystko jasne, tylko, zgodnie z tym co twierdzi lasooch, nadmiar płynu ucieka, ale nie wraca do chłodnicy. Wiec po co utrzymywać odpowiedni poziom w zbiorniczku wyrównawczym? Może jednak wraca...

Autor:  Lord Steinmetz [ 2 sie 2012, o 00:49 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Nie wiem jakie Wy tam macie te sprzęty ale u mnie zbiorniczek wyrównawczy spełnia rolę zbiornika wyrównawczego i dzięki niemu w całym układzie jest tylko płyn pod większym lub mniejszym ciśnieniem.

Autor:  silver [ 2 sie 2012, o 03:55 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Może wracać przez podciśnienie, ale też nie zawsze - nie wiem jak u was, ale u mnie czasami są delikatne wahania poziomu w zbiorniczku zależnie od warunków pracy, przy czym wykluczam wycieki i pompowanie cieczy z obiegu głównego :) okazuje się, że ciecz w małej przestrzeni pod dużym ciśnieniem, w dodatku w układzie z pompą i dużą różnicą temperatur może być zbyt skomplikowanym obiektem do trywialnego opisu :)

Autor:  Macro [ 7 sie 2012, o 17:01 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

cjs napisał(a):
Wszystko jasne, tylko, zgodnie z tym co twierdzi lasooch, nadmiar płynu ucieka, ale nie wraca do chłodnicy. Wiec po co utrzymywać odpowiedni poziom w zbiorniczku wyrównawczym? Może jednak wraca...

Oczywiście, że płyn ze zbiorniczka wraca z powrotem do układu chłodzenia ;)
Na górze zbiorniczka, na wysokości korka jest jeden przewód którym odpływa nadmiar chłodziwa z chłodnicy, a na samym dnie znajduje się przyczepiony drugi wężyk, którym ciecz wraca z powrotem do układu chłodzenia. Może wahania poziomu cieczy w zbiorniczku wyrównawczym nie są tak znaczące jak w samochodach ze względu na inną pojemność układu chłodzenia, ale ogólnie przy każdej jeździe zawsze jakiś minimalny przepływ jest ;). Funkcje regulatora ciśnienia chłodziwa w układzie chłodzenia pełni korek chłodnicy w którym znajduje się sprężyna z kołnierzem dociskowym.

Autor:  Inkling [ 25 sie 2013, o 21:10 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Szybkie pytanie: lubię wynajdywać sobie robotę przy moto, pomyślałem więc, że przy okazji wymiany płynu chłodzącego zdejmę i wymyję zbiorniczek wyrównawczy - gówno w tym okienku widać, tym razem zalewam płynem różowym a nie zielonym, może trochę to pomoże, ale wolę poprawić szorowaniem "okienka" od wnętrza.
Czy żeby go wyjąć rzeczywiście trzeba wymontowywać gaźniki???

Autor:  slayer [ 26 sie 2013, o 11:03 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Co do Twojego pytania to niestety nie pomogę bo zbiorniczek wyciągałem w litrze...
Za to powiem, że do czyszczenia świetnie sprawdza się drobny żwirek i piach. Przez solidne potrząsanie usunąłem cały osad i teraz idealnie widać poziom. Po czyszczeniu, kolor płynu nie będzie tu miał znaczenia.

Autor:  Inkling [ 26 sie 2013, o 11:39 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Wielkie dzięki! Czyli żwirek + piach i później wodą z płynem do mycia naczyń?

Autor:  Miles [ 26 sie 2013, o 15:05 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Ja probowalem wyciagnac zbiorniczek i po pierwsze bez wyciagania gaznikow ciezko jest odkrecic same śruby mocujace, a po drugie bedzie problem z wyciagnieciem zbiorniczka.

A co do czyszczenia to zwirek to bardzo dobry sposob. Jezeli slabo bedzie odchodzic syf to mozesz wsypac drobe kamyczki. Pozniej plyn do mycia naczyn i po robocie :)

Autor:  Janek87 [ 26 sie 2013, o 15:07 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Inkling zostaw to sobie do roboty jak będziesz dysze zmieniał ;)

Autor:  slayer [ 27 sie 2013, o 09:33 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Inkling napisał(a):
Wielkie dzięki! Czyli żwirek + piach i później wodą z płynem do mycia naczyń?

Dokładnie. Ja płukałem karcherem ale w warunkach domowych może być woda+płyn do naczyń :)

Autor:  hubert1989 [ 8 paź 2014, o 10:15 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Witam,Odświeżę trochę temat. Mam pytanie i problem: zmieniałem płyn chłodniczy. Zalałem chłodnice świeżym płynem i w zbiorniczku wyrównawczym poziom był idealnie w środku. Potem trochę pojeździłem po czym zaświeciła się kontrolka zbyt gorącego płynu chłodniczego. Natychmiast się zatrzymałem. okazało się że w zbiorniczku nie ma w ogóle płynu. Pozwoliłem chwilę ostygnąć motocyklowi i pojechałem dalej ok 3-4 km. Następnego dnia uzupełniłem płyn. Do chłodnicy weszło ok 0.5 litra płynu ale w ogóle nie widzę go w zbiorniczku wyrównawczym. Ponownie zrobiłem sobie mały 10cio km wypad. kontrolka już się nie zaświeciła ale w wyrównawczym bida aż piszczy wydaje mi się że jest pusto. Co może być nie tak??

Autor:  MareX [ 8 paź 2014, o 10:44 ]
Tytuł:  Re: [układ chłodzenia] ocb

Odpowietrzyłeś układ po zalaniu?

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/