Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest 23 paź 2024, o 13:21



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2671 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 134  Następna strona
jakie opony? 
Autor Wiadomość
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 11:03
Posty: 713
Lokalizacja: Piaseczno
Płeć: mężczyzna
Moto: KTM 790 Adventure R
Post Re: jakie opony?
Głowy nie dam sobie uciąć, ale w N-kach nie jest wpuszczone, za to w S-kach jest wpuszczone.

_________________
SV650N K6 YHJ --> DL650A L0 YME --> BMW F700GS --> KTM 790 Adeventure R
http://www.bikepics.com/members/golkow


19 mar 2012, o 17:39
Zobacz profil WWW
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 kwi 2011, o 23:01
Posty: 36
Lokalizacja: Lubelskie
Płeć: mężczyzna
Moto: sv650n
Post Re: jakie opony?
Notturno SV napisał(a):
Herezje.... opona ma byc taka jak fabryczna, ew. dobrze przeliczona... ale to bylo juz pisane jak przeczytales caly teamt to wiesz czym to grozi, jak nie yo przeczytaj ;)


Przeczytałem i zasugerowałem się opiniami innych użytkowników, którzy też mają profil 70 zamiast 60 i nie narzekają. Oczywiście zrobiłęm na niej niecałe 200 km więc być może z biegiem czasu zmienię zdanie.
Podziel się doświadczeniem i napisz czym to grozi.

_________________
Obrazek


19 mar 2012, o 18:18
Zobacz profil
Mister Budda
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 12:22
Posty: 2362
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: VTR RIDER :D
Post Re: jakie opony?
ja tam opony nie zminialem na inny profil, natomiast najproscie grozi to wypierdo..ką ;) po pierwsze opona inaczej parcuje niz zawieszenie zostało pod nia zestrojone (mam nadzieje ze rozumiesz to co pisze), inne cisnienie jakie powinno byc a nie wiesz jakie, wyzszy profil to inne przesuniecie opony wzgledem felgi w trakcie zakretu i w efekcie destabilizacja motocykla, ktos kto to chwali to nie wiem jak jezdzi, ale poprawic to moze co najwyzej komfort na dziurach bo bedziesz mial cisnienie za male w stosunku do opony która zalozyles ;)

_________________
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.


19 mar 2012, o 19:00
Zobacz profil WWW
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 17:51
Posty: 2799
Lokalizacja: SJ
Płeć: mężczyzna
Moto: Sv 650N k3/mts1200
Post Re: jakie opony?
Notturno
Zgodnie z mechaniką cieczy i gazów, ciśnienie będzie identyczne na każdy mm kwadratowy powierzchni opony.
Ale zgodze się z faktem zmiany geometrii. Chciałbym mieć duży zapas przyczepności w zakrętach, ale nie bez przyczyny wybrali taki profil.


19 mar 2012, o 19:23
Zobacz profil
Mister Budda
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 12:22
Posty: 2362
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: VTR RIDER :D
Post Re: jakie opony?
kurde oki tu akurat moglem sie pomylic :P tylko ze wyzszy profil nie daje wiecej przyczepnosci, to moze dac zmiana ksztaltu opony ;)

_________________
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.


19 mar 2012, o 19:45
Zobacz profil WWW
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 12:59
Posty: 1840
Lokalizacja: skądinąd
Płeć: mężczyzna
Moto: PW50, CBR600, CR125
Post Re: jakie opony?
Notturno SV napisał(a):
ja tam opony nie zminialem na inny profil, natomiast najproscie grozi to wypierdo..ką ;) po pierwsze opona inaczej parcuje niz zawieszenie zostało pod nia zestrojone (mam nadzieje ze rozumiesz to co pisze), inne cisnienie jakie powinno byc a nie wiesz jakie, wyzszy profil to inne przesuniecie opony wzgledem felgi w trakcie zakretu i w efekcie destabilizacja motocykla, ktos kto to chwali to nie wiem jak jezdzi, ale poprawic to moze co najwyzej komfort na dziurach bo bedziesz mial cisnienie za male w stosunku do opony która zalozyles ;)

co za "wypierdolka" grozi? moto ma prawo się gorzej zachowywać, ale generalnie - nie musi.
fabrycznie dobrane parametry każdego elementu moto są jakimś kompromisem, przykładowo: zmiana wyprzedzenia główki ramy (kąta główki ramy, czy jak tam zwał) to z jednej strony zwrotność, z drugiej: stabilność w jeździe na wprost. Nie można mieć wszystkiego. Motor trialowy jest mega zwrotny, ale gdybyś się nim rozpędził do prędkości autostradowych (choćby tych przepisowych) to na mur-beton będzie strasznie myszkował (pływał itd.).

Teoretycznie, ale tylko teoretycznie, fabryczne parametry (na pewno da się to również odnieść do profilu opon) są kompromisem, złotym środkiem, co wcale nie oznacza, że będzie to najlepszy kompromis dla nas. Totalne pogorszenie prowadzenia moto będzie wtedy, jak zupełnie zmienimy liczby i dobierzemy je zupełnie z przypadku i od :dupa: strony.
Zmiana profilu opony, zwłaszcza w tak małym zakresie nie sprawi, że nagle wpakujesz się w drzewo bo z winy gumy przestrzelisz zakręt. Generalnie trzeba pojeździć i nauczyć się tej drobnej różnicy w zachowaniu motonga, a najlepiej - nauczyć się wykorzystywać to, co ona nam dała i być ostrożniejszym tam, gdzie zabrała.

I na koniec: w doborze opon jestem teoretykiem, sam jeżdżę na tym, co zaleca producent, ale to chyba z lenistwa, bo nie chce mi się zgłębiać wiedzy, co kiedy i w jaką stronę się zmieni. Co do zasady jednak podtrzymuję to, co powyżej ;)

_________________
Lepiej mieć kamyk w bucie niż ziarnko piasku w prezerwatywie ;P


19 mar 2012, o 19:50
Zobacz profil
Mister Budda
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 12:22
Posty: 2362
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: VTR RIDER :D
Post Re: jakie opony?
zminiasz geometrie wiec zachowanie zawieszenia, oraz parce kół wzgledem siebie, dla czlowieka który nie wie ze cos jest nie tak bo nie zna swojego sprzetu jest to grozba wywrotki spowodowanej zwykla panika.... pozatym opona jest wybierana na samym poczatku procesu tworzenia moto, wiec na nia jest moto napisane i to nie zaden kompromis, tylko kwestia przeznaczenia motocykla...

_________________
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.


19 mar 2012, o 20:09
Zobacz profil WWW
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 12:59
Posty: 1840
Lokalizacja: skądinąd
Płeć: mężczyzna
Moto: PW50, CBR600, CR125
Post Re: jakie opony?
to cud, że ta sv-ka no gumach o innym profilu w ogóle jedzie :razz2:
bo przecież jak zmienił gumy, to z miejsca przeprojektował motocykl :mrgreen:

a co powiesz o sytuacji, gdy producent sam w kolejnych latach produkcji motocykla zmienia gumy czy średnicę koła? pamiętam że np. pierwszy hornet miał inne koło z przodu niż kolejne roczniki. I już nie pamiętam, który triumph miał w kolejnych rocznikach inną gumę z tyłu, zrobili węższą, ale później jednak wrócili do szerszej.

_________________
Lepiej mieć kamyk w bucie niż ziarnko piasku w prezerwatywie ;P


19 mar 2012, o 22:21
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2373
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: CBR600RR PC40
Post Re: jakie opony?
pm2z napisał(a):
a co powiesz o sytuacji, gdy producent sam w kolejnych latach produkcji motocykla zmienia gumy czy średnicę koła? pamiętam że np. pierwszy hornet miał inne koło z przodu niż kolejne roczniki. I już nie pamiętam, który triumph miał w kolejnych rocznikach inną gumę z tyłu, zrobili węższą, ale później jednak wrócili do szerszej.


Tylko zapomniałeś dodać, że ze zmianą rozmiaru opony w Hornecie zmieniono też zawieszenie z przodu (m.in. inny skok amora), no i taki drobiazg jak rozstaw osi. Co do Triumpha, nie wiem o którym modelu piszesz ale stawiam dolary przeciw orzechom że tak samo były zmiany w zawieszeniu.

_________________
Obrazek
Motocykl w przeciwieństwie do auta w zakręcie pochyla się we właściwą stronę.


19 mar 2012, o 22:33
Zobacz profil
Mister Budda
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 12:22
Posty: 2362
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: VTR RIDER :D
Post Re: jakie opony?
skwaro napisał(a):
pm2z napisał(a):
a co powiesz o sytuacji, gdy producent sam w kolejnych latach produkcji motocykla zmienia gumy czy średnicę koła? pamiętam że np. pierwszy hornet miał inne koło z przodu niż kolejne roczniki. I już nie pamiętam, który triumph miał w kolejnych rocznikach inną gumę z tyłu, zrobili węższą, ale później jednak wrócili do szerszej.


Tylko zapomniałeś dodać, że ze zmianą rozmiaru opony w Hornecie zmieniono też zawieszenie z przodu (m.in. inny skok amora), no i taki drobiazg jak rozstaw osi. Co do Triumpha, nie wiem o którym modelu piszesz ale stawiam dolary przeciw orzechom że tak samo były zmiany w zawieszeniu.



Dziekuje ;)

_________________
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.


19 mar 2012, o 22:52
Zobacz profil WWW
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2011, o 14:52
Posty: 5631
Lokalizacja: Dęblin-Piaseczno
Płeć: mężczyzna
Moto: suzuki sv 650S 99r.
Post Re: jakie opony?
Zauważyłem, że motocykle sportowo-turystyczne takie jak np XX, ZZR, GSX1300R itd posiadają z przodu profil opony 70. Przypuszczam, że taki zabieg ma na celu aby taka opona bardziej niż ta z profilem 60 lepiej pochłaniała wszelkie nierówności.

_________________
SV 650 S '99/GSX-R 750 K1

www.logo-ratio.pl


19 mar 2012, o 23:18
Zobacz profil WWW
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 02:22
Posty: 7755
Lokalizacja: WPR
Płeć: mężczyzna
Moto: TT1050
Post Re: jakie opony?
W ogóle większość motocykli i sportowych i turystycznych ma z przodu oponę 120/70. Jest to chyba najbardziej popularny rozmiar w tej klasie.
I tu rodzi się pytanie, po kiego grzyba te małe głupie żółte ludzie tak skomplikowali wszystkim życie i jednak wstawili 120/60? Nawet SV1000 ma normalną 120/70, a więc czemu 650 ma nietypowy rozmiar? Głupota, celowa złośliwość, czy może jednak mieli jakiś w tym cel? Ja obstawiam to ostatnie i sugerowałbym jednak bazować na wiedzy i doświadczeniu inżynierów, którzy projektowali ten motocykl ;)

_________________
Triumph Tiger 1050 << bikepics


20 mar 2012, o 10:39
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 12:59
Posty: 1840
Lokalizacja: skądinąd
Płeć: mężczyzna
Moto: PW50, CBR600, CR125
Post Re: jakie opony?
skwaro napisał(a):
pm2z napisał(a):
a co powiesz o sytuacji, gdy producent sam w kolejnych latach produkcji motocykla zmienia gumy czy średnicę koła? pamiętam że np. pierwszy hornet miał inne koło z przodu niż kolejne roczniki. I już nie pamiętam, który triumph miał w kolejnych rocznikach inną gumę z tyłu, zrobili węższą, ale później jednak wrócili do szerszej.


Tylko zapomniałeś dodać, że ze zmianą rozmiaru opony w Hornecie zmieniono też zawieszenie z przodu (m.in. inny skok amora), no i taki drobiazg jak rozstaw osi. Co do Triumpha, nie wiem o którym modelu piszesz ale stawiam dolary przeciw orzechom że tak samo były zmiany w zawieszeniu.

to może jeszcze odnieś się do reszty mojego postu, bo póki co polemizujesz tylko z przytoczonym przeze mnie przykładem

_________________
Lepiej mieć kamyk w bucie niż ziarnko piasku w prezerwatywie ;P


20 mar 2012, o 17:28
Zobacz profil
motocyklista
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 23:36
Posty: 126
Lokalizacja:
Płeć: mężczyzna
Post Re: jakie opony?
OK dorzuce swoje 3gr do tematu bo w piątek zmieniłem oponę na przodzie z 70 na 60 i jest to dośc subiektywne odczucie "lepszego prowadzenia" ale jednak postanowiłem wrócić do nastawów fabrycznych imho dla mnie na + tyle że ja motor jako weekendową rozrywkę traktuje..

a tak w ogóle wcześniej docierałem shinko 005 z którymi motor kupiłem (totalna porażka) w międzyczasie też dojeżdżałem jakieś stare dunlopy, a teraz założyłem świeżutkie Angel ST i gęba mi się śmieje na samą myśl jak to się trzyma asfaltu :mrgreen: :boogie:

_________________
SV 650N k4


20 mar 2012, o 17:30
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2373
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: CBR600RR PC40
Post Re: jakie opony?
pm2z napisał(a):
skwaro napisał(a):
pm2z napisał(a):
a co powiesz o sytuacji, gdy producent sam w kolejnych latach produkcji motocykla zmienia gumy czy średnicę koła? pamiętam że np. pierwszy hornet miał inne koło z przodu niż kolejne roczniki. I już nie pamiętam, który triumph miał w kolejnych rocznikach inną gumę z tyłu, zrobili węższą, ale później jednak wrócili do szerszej.


Tylko zapomniałeś dodać, że ze zmianą rozmiaru opony w Hornecie zmieniono też zawieszenie z przodu (m.in. inny skok amora), no i taki drobiazg jak rozstaw osi. Co do Triumpha, nie wiem o którym modelu piszesz ale stawiam dolary przeciw orzechom że tak samo były zmiany w zawieszeniu.

to może jeszcze odnieś się do reszty mojego postu, bo póki co polemizujesz tylko z przytoczonym przeze mnie przykładem


W sensie że przeprojektował moto? W pewnym sensie tak, bo przez założenie wyższej gumy na przód zmieniasz kąt główki ramy to raz a dwa zmienia się delikatnie rozkład masy w moto (przenosi się do tyłu). I tej części chyba nie trzeba udowadniać. Poza tym większa średnica koła ma też wpływ na efekt kroczenia opony (do doczytania), przez co zmienia się zachowanie motocykla w zakręcie.

Takie zmiany można wprowadzać, ale po pierwsze jak się wie co się robi i jaki efekt chce się osiągnąć, dwa - wiążą się z tym odpowiednie zmiany w zawieszeniu.

_________________
Obrazek
Motocykl w przeciwieństwie do auta w zakręcie pochyla się we właściwą stronę.


20 mar 2012, o 17:40
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 12:59
Posty: 1840
Lokalizacja: skądinąd
Płeć: mężczyzna
Moto: PW50, CBR600, CR125
Post Re: jakie opony?
ale w ten sposób patrząc, to dosiad pasażera czy doładowanie bagażu zmienia wszystko, cały skrupulatnie wyliczony rozkład mas diabli biorą, a jednak robimy to (tj. wozimy czasem kogoś lub pakujemy się na wyjazd), no nie? i nikt wtedy nie mówi "chłopie, zmieniasz geometrię moto, wylicz to sobie lepiej, bo ci grozi wypierdolka" :P
normalnie bierzemy na wszystko poprawkę i siup w drogę :)

_________________
Lepiej mieć kamyk w bucie niż ziarnko piasku w prezerwatywie ;P


20 mar 2012, o 20:39
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2373
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: CBR600RR PC40
Post Re: jakie opony?
pm2z napisał(a):
ale w ten sposób patrząc, to dosiad pasażera czy doładowanie bagażu zmienia wszystko, cały skrupulatnie wyliczony rozkład mas diabli biorą, a jednak robimy to (tj. wozimy czasem kogoś lub pakujemy się na wyjazd), no nie? i nikt wtedy nie mówi "chłopie, zmieniasz geometrię moto, wylicz to sobie lepiej, bo ci grozi wypierdolka" :P
normalnie bierzemy na wszystko poprawkę i siup w drogę :)


Zajrzyj do manuala co jest napisane na temat zawieszenia jak bierzesz pasażera :D
Poza tym rozkład masy to nie wszystko, patrz mój poprzedni post.

_________________
Obrazek
Motocykl w przeciwieństwie do auta w zakręcie pochyla się we właściwą stronę.


20 mar 2012, o 20:45
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 12:59
Posty: 1840
Lokalizacja: skądinąd
Płeć: mężczyzna
Moto: PW50, CBR600, CR125
Post Re: jakie opony?
skwaro napisał(a):
Zajrzyj do manuala co jest napisane na temat zawieszenia jak bierzesz pasażera :D
Manual (i zdrowy rozsądek) podpowiada, by utwardzić tylny amor. Nie podaje o ile (więc znów: gdzie tu dokładność i wyliczenia???) i ciekawe ilu z tu obecnych robi to zawsze w tej sytuacji.

Przykładowa sytuacja: zawożę dziewczynę do szkoły, oczywiście rano utwardzam zawieszenie z tyłu. Potem jadę sam do pracy, więc luzuję o, powiedzmy, 2 ząbki (tak różnicowałem, gdy dużo jeździłem sam, a potem dużo z plecaczkiem), ale po południu znowu po dziewczynę, więc podjeżdżam i znów utwardzam. Świeci słońce (a ja mam na sobie ciężkie, czarne ciuchy) albo właśnie leje deszcz, ale ja wyciągam narzędzia, rozkładam na mokrym chodniku i pracowicie przestawiam zawieszenie, żeby na powrót do domu (po odstawieniu panienki) znowu przestawiać (tym razem po ciemnicy, bo już jest wieczór). I nie ma mowy, żeby się za każdym razem choć trochę nie uwalić smarem.

Ilu z nas to robi? :P

_________________
Lepiej mieć kamyk w bucie niż ziarnko piasku w prezerwatywie ;P


20 mar 2012, o 21:06
Zobacz profil
Mister Budda
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 12:22
Posty: 2362
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: VTR RIDER :D
Post Re: jakie opony?
od tego masz cos takiego jak SAG. powinno sie je ustawiac, ja naprzyklad z pasazerem jak jezdze to powinienem zmieniac bo mot jedzie do dupy(ustawione podemnie), z tych powodow VTR jest praktycznie u mnie jednoosobowa, jesli bede jechal na wycieczke z pasazerem to wylicze ile mam zmieniac dla komfortowej i bezpiecznej jazdy....

_________________
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.


20 mar 2012, o 21:15
Zobacz profil WWW
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 12:59
Posty: 1840
Lokalizacja: skądinąd
Płeć: mężczyzna
Moto: PW50, CBR600, CR125
Post Re: jakie opony?
Myślę, że jesteś wyjątkiem. Ja też zauważyłem gorsze zachowanie moto gdy było ustawione (mniej więcej) pode mnie i zabierałem pasażera, albo właśnie odwrotnie, jak ustawiałem pod jazdę z żoną, a potem jechałem sam i od tamtej pory przestawiałem napięcie sprężyny z tyłu jak miałem dużo jeździć z żoną (wakacje, zlot itp.) lub sam (większa część sezonu), ale nie przestawiałem tego, gdy trzeba było się parę km przebujać w innych warunkach. I myślę, że nikt tego nie robi co chwila.

I żeby nie było: ja się zgadzam, że wszystko to, co tworzy geometrię maszyny jest skrupulatnie wyliczone i w miarę możliwości należy się tego trzymać, ale nie oszukujmy się, nie robimy tego, większość przynajmniej tego nie robi (jak choćby jazda z pasażerem i bez), czy zakładanie szerszego kapcia z tyłu, bo "lepiej wygląda" :hmm: .
Największą porażką powinny być wszelkie sposoby obniżania zawieszenia pod niskiego jeźdźca, ludzie wpuszczają lagi bardziej w półki, zakładają dog-bones, ale robią to i żyją jakoś. Nie ma co gadać koledze, który założył gumy o innym profilu, że teraz moto będzie się źle prowadziło. Pewnie nawet nie zauważy różnicy, a jeśli, to różnica będzie raczej nieznaczna.

Jestem nawet pewien, że gdyby tobie podmienić gumy (żebyś nie wiedział, co by wyeliminować czynnik "zasugerowania się") na takie o innym profilu, to podczas spokojnego bujania się nic byś nie poczuł.

_________________
Lepiej mieć kamyk w bucie niż ziarnko piasku w prezerwatywie ;P


20 mar 2012, o 21:53
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 2671 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 134  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL