Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest 27 gru 2024, o 09:55



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji... 
Autor Wiadomość
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 02:22
Posty: 7755
Lokalizacja: WPR
Płeć: mężczyzna
Moto: TT1050
Post Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Szanowni elektrycy i elektronicy, do dzieła, potrzebuję potwierdzenia moich teorii wysnutych dziś pod prysznicem :P

W tylnej lampie v-stroma zamiast dwóch normalnych żarówek 5/21W mam wsadzone kilkadziesiąt ledów. Przy światłach pozycyjnych świecą się wszystkie, lecz słabo, po wciśnięciu stopu wszystkie rozświetlają się mocniej. Prawdopodobnie na kablu zasilającym pozycyjne jest wlutowany jakiś opornik przez co do ledów dociera obniżone napięcie. Zmontował to poprzedni właściciel, a ja jeszcze nie rozbierałem, dlatego piszę chyba ;)

Efekty uboczne:

1) Jeśli mam wyłączone wszystkie światła i nacisnę hamulec, to oprócz tylnej lampy zapalają mi się pozycyjne z przodu oraz podświetlenie licznika. Ale te odbiorniki nie zapalają się pełną jasnością, tylko tak powiedzmy na 50%. Domyślam się, że prąd idący kablem zasilającym obwód "stop" idzie przez tylną lampę, następnie przez opornik idzie do kabla zasilającego "pozycyjne" w tylnej lampie i tymże kablem wraca do licznika i pozycyjnych z przodu. Ten efekt uboczny pies ganiał, idzie się do tego przyzwyczaić i w sumie w niczym to nie przeszkadza.

2) Zamontowałem sobie ostatnio dodatkowe światło stopu do kufra. Wpiąłem się w dwa kable idące do tylnej lampy - masowy i +12V do stopu. Jakież było moje zdziwienie, gdy okazało się, że dodatkowe światło w kufrze świeci idealnie tak samo jak tylna lampa - mam w nim i stop i pozycyjne. Po zastanowieniu, w sumie nic dziwnego. Gdy są zapalone światła pozycyjne, to prąd przez opornik wchodzi do lampy, przechodzi przez lampę do kabla zasilającego stop w lampie i tymże kablem wędruje do kufra. Ten efekt uboczny już mnie bardziej denerwuje, bo w kufrze chcę mieć tylko stop, bez pozycyjnych.

No i teraz najważniejsze, jak się tego syfu pozbyć? Z moich podprysznicowych przemyśleń wynika, że "koncepcje są otóż dwie, alternatywne":
Pierwsza i łatwiejsza to wlutowanie po jednej diodzie prostowniczej w kable zasilające tylną lampę. W ten sposób prąd będzie przechodził tylko w jednym kierunku i nie będzie mi się cofał po kablu w niechciane miejsca.
Druga to rozbiórka tylnej lampy, wypatroszenie tych wszystkich ledów i polutowanie ich od nowa, w dwóch oddzielnych obwodach. W obwodzie pozycyjnych powiedzmy 10 ledów i w obwodzie stopu np. 40 ledów, oddzielne zasilanie +12V i wspólna masa, tak jak fabrycznie przy dwuwłóknowej żarówce.

No i teraz pytanie do mędrców, czy dobrze rozumuję czy może to nie ma prawa funkcjonować tak jak to sobie wymyśliłem i przyczyna jest gdzie indziej? Wolę spytać i się upewnić, bo nie chcę się narobić kolbą na darmo ;) Wszelkie sugestie, rady i podpowiedzi bardzo mile widziane :piwo:

_________________
Triumph Tiger 1050 << bikepics


25 kwi 2012, o 00:55
Zobacz profil
motocyklista
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 23:36
Posty: 126
Lokalizacja:
Płeć: mężczyzna
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
na mój mocno pijany mózg to co piszesz może mieć sens w przypadku uszkodzenia i przebić tam gdzieś w lampie (chociaż wydaje mi się to mało prawdopodobne, a elektryk ze mnie mizerny)

..temu powiadam Ci sprawdź najpierw masę, tak Ci dobrze radzę.. bo objawy masz identyczne jak ja w lampach samochodowych gdy przytopie auto w bagnie i mi masa podrdzewieje po jakimś czasie.. :mrgreen:

_________________
SV 650N k4


25 kwi 2012, o 01:18
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 02:22
Posty: 7755
Lokalizacja: WPR
Płeć: mężczyzna
Moto: TT1050
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Wiem, że jak brakuje masy, to są podobne cyrki, światła stop potrafią migać w rytm kierunkowskazów itd :)
Ale tu u mnie z masą raczej problemu nie ma, a winne całego zamieszania jest połączenie kabli +12V dla stopu i pozycyjnych w tylnej lampie. Fabrycznie są to dwa kompletnie odrębne obwody, przy diodach ktoś je chyba musiał złączyć i stąd problem. Tak mi się wydaje przynajmniej :P

_________________
Triumph Tiger 1050 << bikepics


25 kwi 2012, o 01:40
Zobacz profil
wywrotowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 01:46
Posty: 1346
Lokalizacja: Warszawka
Płeć: mężczyzna
Moto: BIDA
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Mi się wydaje, że bez rozebrania lampy to wróżyć może Ci nawet wróż Szymon z radia :)
Może w samej lampie masz jakiś problem z masą i przez to się dziwadła dzieją...
Diody - jak wlutujesz, a nie ma masy to wtedy nic Ci się nie powinno w ogóle zapalić na moje oko bo prąd nie będzie miał którędy uciec.
No i taki dziwny mam pomysł, że ktoś robiąc lampę zasadził wszystkie 3 przewody jednak mógł sobie wymyślić, że podepnie pod jeden układ diod świecących przewód z pozycji np po oporniku, a stop bez opornika... stąd może być bałagan. Jak w tym miejscu byś dołożył diody prostownicze to byś sprawę rozwiązał bez dodatkowego układu diod świecących.

To wywróżył Ci Wróż Dzwonek ... :)

_________________
SV650N K3 --> SV1000S K3 --> GSX-R 1000 K4 --> FZ1N --> BIDA

mail: dzwonek (at) svforum.pl


25 kwi 2012, o 09:50
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 cze 2011, o 14:29
Posty: 1683
Lokalizacja: Toruń
Płeć: mężczyzna
Moto: GSXR k8
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Skoro fabryczna instalacja to dwa oddzielne obwody to poprzednik musiał zastosować jakiś układ by uzyskać ten efekt, zakładając oczywiście, że wiedział co robi. Jeśli w kufrze chcesz mieć tylko stop to trzeba sprawdzić co poprzednik miał na myśli i jak to zrobił, wtedy można się zastanowić nad rozsądnym rozwiązaniem. Natomiast osobiście bardziej do mnie przemawia Twoja druga koncepcja

_________________
Moja czarna Perła -> GSX-R 750 K8


25 kwi 2012, o 11:58
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 21 mar 2012, o 00:56
Posty: 11
Lokalizacja: Wronki
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N K3
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Można dać 2 diody prostownicze, jedną na + stopu, a drugą na + pozycyjnej. Sprzed diody prostowniczej stopu możesz wziąć na stop na kufrze.

_________________
GG:4995757


25 kwi 2012, o 21:59
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 09:59
Posty: 3102
Lokalizacja: Warta, łódzkie
Płeć: mężczyzna
Moto: różne
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
przemek_posp napisał(a):
Można dać 2 diody prostownicze, jedną na + stopu, a drugą na + pozycyjnej. Sprzed diody prostowniczej stopu możesz wziąć na stop na kufrze.


Proste, szybkie i musi działać :spoko: z tym, że po co diody prostownicze? Zwykłe uniwersalne diody wstawić.


25 kwi 2012, o 22:18
Zobacz profil WWW
wywrotowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 01:46
Posty: 1346
Lokalizacja: Warszawka
Płeć: mężczyzna
Moto: BIDA
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
No te prostownicze to właśnie te uniwersalne ;)

_________________
SV650N K3 --> SV1000S K3 --> GSX-R 1000 K4 --> FZ1N --> BIDA

mail: dzwonek (at) svforum.pl


25 kwi 2012, o 23:52
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 16:41
Posty: 172
Lokalizacja: Łódź
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S->N 2000
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Lepiej prostownicze - mają duże napięcie wsteczne. Wrzucając szeregowo diody należy liczyć się z dodatkowym (nieznacznym) spadkiem napięcia na nich.
Pozdrawiam


25 kwi 2012, o 23:57
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 14 kwi 2012, o 18:18
Posty: 41
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N 2000
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Ja kiedyś rozwiązywałem podobny problem z radiem samochodowym, które po włączeniu dawało prąd na kable zapłonowe :) Rozwiązanie w moim przypadku dioda zenera odpowiednio wstawiona w instalacje. W twoim przypadku dwie diody zenera przed samym światłem tylnego stopu bo to ono robi tutaj taki śmieszny efekt. Rozwiąże to wszystkie problemy wymienione przez ciebie.

Pozdrawiam


26 kwi 2012, o 14:21
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 21 mar 2012, o 00:56
Posty: 11
Lokalizacja: Wronki
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N K3
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Raval napisał(a):
W twoim przypadku dwie diody zenera przed samym światłem tylnego stopu bo to ono robi tutaj taki śmieszny efekt. Rozwiąże to wszystkie problemy wymienione przez ciebie.


Że tak zapytam po co diodę Zenera ładować w ten układ? I jeszcze dwie sztuki w ten sam obwód...
To co radzisz nie rozwiąże problemu, bo przednie postojówki nadal będą świecić po wciśnięciu stopu.

_________________
GG:4995757


26 kwi 2012, o 15:26
Zobacz profil
wywrotowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 01:46
Posty: 1346
Lokalizacja: Warszawka
Płeć: mężczyzna
Moto: BIDA
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
No chyba, że mają stabilizować układ, żeby diody nie mrugały ;)

_________________
SV650N K3 --> SV1000S K3 --> GSX-R 1000 K4 --> FZ1N --> BIDA

mail: dzwonek (at) svforum.pl


26 kwi 2012, o 15:30
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 14 kwi 2012, o 18:18
Posty: 41
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N 2000
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
przemek_posp napisał(a):
Raval napisał(a):
W twoim przypadku dwie diody zenera przed samym światłem tylnego stopu bo to ono robi tutaj taki śmieszny efekt. Rozwiąże to wszystkie problemy wymienione przez ciebie.


Że tak zapytam po co diodę Zenera ładować w ten układ? I jeszcze dwie sztuki w ten sam obwód...
To co radzisz nie rozwiąże problemu, bo przednie postojówki nadal będą świecić po wciśnięciu stopu.



Jak zapewne wiesz dioda zenera można to tak chamsko nazwać "przepuszcza prąd w jedną stronę". W zwykłej żarówce dwuwłóknowej obwód stopu jest odizolowany od obwodu światła postojowego, tutaj zaś o ile dobrze zrozumiałem diody świecą raz ciemniej raz jaśniej czyli to tak jakbyśmy połączyli obwód świateł postojowych (z dołączonym opornikiem żeby świeciło słabiej) i świateł stopu. Zastosowanie dwóch diod zenera w tym przypadku rozłączy te dwa obwody i problem zniknie. Jak dalej nie wytłumaczyłem tego zrozumiale mogę jeszcze wykonać rysunek techniczny :))

Pozdrawiam


26 kwi 2012, o 19:24
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 21 mar 2012, o 00:56
Posty: 11
Lokalizacja: Wronki
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N K3
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Raval napisał(a):
Jak zapewne wiesz dioda zenera można to tak chamsko nazwać "przepuszcza prąd w jedną stronę". W zwykłej żarówce dwuwłóknowej obwód stopu jest odizolowany od obwodu światła postojowego, tutaj zaś o ile dobrze zrozumiałem diody świecą raz ciemniej raz jaśniej czyli to tak jakbyśmy połączyli obwód świateł postojowych (z dołączonym opornikiem żeby świeciło słabiej) i świateł stopu. Zastosowanie dwóch diod zenera w tym przypadku rozłączy te dwa obwody i problem zniknie. Jak dalej nie wytłumaczyłem tego zrozumiale mogę jeszcze wykonać rysunek techniczny :))

Pozdrawiam


Ja na pewno wiem że dioda Zenera przepuszcza prąd w obie strony i generalnie wykorzystuje się ją aby właśnie puszczała prąd w "drugą stronę". :->
A żeby przepuszczać prąd w jedną stronę to wykorzystuje się diody prostownicze. ;)
Tyle ode mnie
Pozdrawiam .

_________________
GG:4995757


26 kwi 2012, o 20:46
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 09:59
Posty: 3102
Lokalizacja: Warta, łódzkie
Płeć: mężczyzna
Moto: różne
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Każdy coś tam usłyszał i po trochu dopisuje. Diody prostownicze to prostownicze, uniwersalne to uniwersalne. Niby to samo, ale mają trochę inną charakterystykę. Dioda zenera przepuszcza prąd w dwie strony.


26 kwi 2012, o 21:09
Zobacz profil WWW
motocyklista

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 16:41
Posty: 172
Lokalizacja: Łódź
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S->N 2000
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
diody Zenera stosuje się najczęściej jako stabilizatory napięcia. Ale jeśli dwie to pewnie chodzi o ogranicznik przeciwprzepięciowy (częściej transile). Przy radiu może ma to sens z punktu widzenia zabezpieczenia radia, chociaż z drugiej strony takie proste zabezpieczenia są już raczej wbudowane w odbiornik.


26 kwi 2012, o 21:19
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 14 kwi 2012, o 18:18
Posty: 41
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N 2000
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Dono napisał(a):
Każdy coś tam usłyszał i po trochu dopisuje. Diody prostownicze to prostownicze, uniwersalne to uniwersalne. Niby to samo, ale mają trochę inną charakterystykę. Dioda zenera przepuszcza prąd w dwie strony.



Masz racje ale napięcie przebicia złącza pn jest na tyle duże dla odpowiednio dobranej diody, że w motocyklu zadziała to tak jak opisałem wyżej separując odpowiednio obwody. Dodam jeszcze że wykorzystując diody zenera w taki sposób można nawet zbudować wyświetlacz biegów (do mz etz kiedyś z kolegą taki zrobilem). A upieram się przy diodzie zenera tylko dlatego, że już je kiedyś wykorzystywałem w podobnych sytuacjach, ale równie dobrze może to być dioda innego typu o podobne charakterystyce prądowo napięciowej. Tylko po co stosować np coś co świeci (dioda led) tam gdzie jest to nie potrzebne :)


lebiodek napisał(a):
diody Zenera stosuje się najczęściej jako stabilizatory napięcia. Ale jeśli dwie to pewnie chodzi o ogranicznik przeciwprzepięciowy (częściej transile). Przy radiu może ma to sens z punktu widzenia zabezpieczenia radia, chociaż z drugiej strony takie proste zabezpieczenia są już raczej wbudowane w odbiornik.


W moim przypadku nie chodziło o zabezpieczenie radia tylko o to że mam prądożerne radio. Nie chciałem po stacyjce załączania wiec zrobiłem przełącznik w schowku. Potem chciałem zrobić jednocześnie po stacyjce oraz poprzez przełącznik, albo to albo tamto. Tyle że po zmostkowaniu przewodów po włączeniu przełącznika w schowku załączał się zapłon w aucie bez kluczyka. Zastosowanie diody zenera na kablu z napięciem +12v po stacyjce rozwiązało problem.

Pozdrawiam


26 kwi 2012, o 21:21
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 16:41
Posty: 172
Lokalizacja: Łódź
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S->N 2000
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
Raval wiem już o co chodzi. W Twoim układzie spokojnie wystarczy dioda prostownicza, ponieważ i tak zenera zastosowałeś na charakterystyce przewodzenia. Zastosowanie diod powinno pomóc w rozwiązaniu problemu lasoocha. Tylko ja wrzuciłbym jednak diody prostownicze. Ale w mojej opinie najlepiej rozkręcić lampę i jeśli to możliwe to przelutować (przeorganizować) połączenie led-ów w dwa niezależne obwody
pozdrawiam

offtopic (sorry): uszkodziłem przednią tarczę i zacisk ;( Może ktoś z moich okolic chce sprzedać? Długi weekend a ja będę siedział na sofie :flaga:


26 kwi 2012, o 22:02
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 cze 2011, o 14:29
Posty: 1683
Lokalizacja: Toruń
Płeć: mężczyzna
Moto: GSXR k8
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
lebiodek napisał(a):
Raval wiem już o co chodzi. W Twoim układzie spokojnie wystarczy dioda prostownicza, ponieważ i tak zenera zastosowałeś na charakterystyce przewodzenia. Zastosowanie diod powinno pomóc w rozwiązaniu problemu lasoocha. Tylko ja wrzuciłbym jednak diody prostownicze. Ale w mojej opinie najlepiej rozkręcić lampę i jeśli to możliwe to przelutować (przeorganizować) połączenie led-ów w dwa niezależne obwody
pozdrawiam

offtopic (sorry): uszkodziłem przednią tarczę i zacisk ;( Może ktoś z moich okolic chce sprzedać? Długi weekend a ja będę siedział na sofie :flaga:


i ja też jestem tego zdania, tylko ciekawi mnie czy twórca owej lampy był tak obczajony żeby na jednym segmencie ledów zrobić taki układ ? :hmm:

_________________
Moja czarna Perła -> GSX-R 750 K8


26 kwi 2012, o 22:07
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 16:41
Posty: 172
Lokalizacja: Łódź
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S->N 2000
Post Re: Diody led i w efekcie dziwne prądy w instalacji...
może szeregowo wrzucił rezystor, który bocznikuje z chwilą wciśnięcia stopu i już będzie się rozjaśniało. Tylko takie rozwiązanie jest do bani, rezystor będzie się niepotrzebnie grzał.


26 kwi 2012, o 22:10
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL