Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest 17 paź 2024, o 17:25



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2583 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ... 130  Następna strona
Oleje 
Autor Wiadomość
SV Rider

Dołączył(a): 5 sty 2014, o 23:19
Posty: 319
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2001
Post Re: Oleje
Jezeli prowokacja to tylko do milej wymiany zdan ;) ja jestem takim czlowiekiem dla ktorego slowo "lepszy" nie znaczy nic bez jakichkolwiek logicznych argumentow ;) ale do rzeczy. Dziekuje za powazne potraktowanie mojego pytania. Punkt numer 1 do mnie nie przemawia, bo poruszyles tam sprawe "dodatkow", a nie olejow uzyskanych w ten czy inny sposob. Reszta bardzo ciekawa I wnoszaca sporo do tematu. Teraz pytan ciag dalszy. Wiemy wszyscy czego dotycza oznaczenia JASO, cyferki na opakowaniach ale co okresla klasa API? Wiadomo, ze S okresla typ silnika - ZI, a im dlasza literka na drugim miejscu typ lepiej. Ale czemu? Ma to zwiazek ze, wspomnianym przez Ciebie zrywaniem polimerow, temperatura zaplonu a moze rodzajem salatek do ktorych najlepiej pasuje smakowo? Czekam na odowiedz, pozdrawiam I z gory dziekuje za pomoc w zdobywaniu wiedzy ;)

Sent from my ZTE V880H using Tapatalk


9 mar 2014, o 19:09
Zobacz profil
SV Rider

Dołączył(a): 27 sty 2013, o 14:38
Posty: 1183
Lokalizacja: Poznań
Płeć: mężczyzna
Moto: SV1000S 2003
Post Re: Oleje
PANOWIE MAM PROŚBĘ!!!


Przestańcie sobie dogryzać.Bez tego temat będzie ciekawszy


Dziękuję z góry

_________________
CH owam
W szystko
D o
P lecaka


9 mar 2014, o 20:27
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 3 kwi 2013, o 12:54
Posty: 169
Lokalizacja: Śląskie
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2003
Post Re: Oleje
ciastek329 napisał(a):
Dziekuje za powazne potraktowanie mojego pytania. Punkt numer 1 do mnie nie przemawia, bo poruszyles tam sprawe "dodatkow", a nie olejow uzyskanych w ten czy inny sposob. Reszta bardzo ciekawa I wnoszaca sporo do tematu. Teraz pytan ciag dalszy. Wiemy wszyscy czego dotycza oznaczenia JASO, cyferki na opakowaniach ale co okresla klasa API? Wiadomo, ze S okresla typ silnika - ZI, a im dlasza literka na drugim miejscu typ lepiej. Ale czemu?


Co do JASO to sprawa jest prosta ale może warto to jeszcze raz krótko podsumować - jest to określenie normy dla mokrych sprzęgieł ciernych.
A takie mamy w większości motocykli ( tak, wiem, że np. BMW i inni niekiedy stosują sprzęgła suche, dlatego napisałem "w większości" )
Obecnie mamy JASO MA i MA2
Generalnie MA - sprzęgło mokre zalane tym olejem przeniesie mniejszy moment obrotowy.
Tak po ludzku - wcześniej zacznie się ślizgać. Nie znaczy to, że olej z taką normą jest zły. Jest OK. Ale pamiętajmy, że mamy już motocykle które przez sprzęgło przenoszą ok 200 KM.
Dlatego rozwojowa dla nich jest norma MA2. Sprzęgło z olejem o takiej normie przeniesie większy moment bez poślizgu.

Co do API... no tu już należałoby przepisać internet. Dlatego spójrz np. tu:
http://autogeorg.bx.pl/files/Normy%20wszystkie.pdf
I zwróć uwagę, że norma SG jest opisana jako "przestarzała" :)


9 mar 2014, o 20:46
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sie 2013, o 21:06
Posty: 2164
Lokalizacja: Crewkerne
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650S
Post Re: Oleje
Nie no, spoko. Żadnego dogryzania.

Czysta wymiana zdań, czyste zapytania.
Oczywiście teraz kieruję je do Bodziona

--oczywiście zakładam że pominiemy problem rozpuszczania, wymywania itp. spraw. Każdy zdrowy na umysle nie potrzebuje żeby mu to tłumaczyć. Ok?

W swoim pierwszym punkcie poprzedniogo postu napisałeś o zdolnościach myjących. Oczywiście każdy z nas również wie że nawet dobre minerały to potrafią. Mało tego, oleje mineralne tak na dobrą sprawę same z siebie mają ten bonus nawet bez dodatkowych dodatków. Właśnie w syntetykach zaistniała potrzeba mocnego dawkowania >detergentów.
No więc pytanie: O ile lepsze są właściwości mycia olejów z najwyższej klasy. W jakichś dających zdrowo się ogarnąć skalach. Typu od 1 do 100. Czy róznica jest np. taka że dobry minerał myje na 90 a super syntetyk na 92 ?


Punkt drugi.
Przegrzanie i spopielenie. Jak ono bedzie się różniło (oczywiście cały czas chodzi o porównanie olejów) w silniku?
Który pracuje w normalnym zakresie temperatury. Nie pali mu się żadna czerwona lampka itp. Np. moja Suza tylko raz zapaliła światełko i mysle że słusznie domyslam że to z powodu padnięcia wentylatora. A że było lato, pełzanie w mieście no to się nie dziwię.

Punkt trzeci.
W żaden sposób nie podważam lepszej zdolności do tworzenia filmu przez syntetyki.
Niemniej, po jakim czasie uzytkowania dobry, jednorodny mineralny olej zmęczy się na tyle że jego łańcuchy zaczną się rwać?
Czy są to jakieś inne łańcuchy węglowodorów ? Weźmy nap. jakiś wysokoselekcyjny minerał i jakiś syntetyk dla przykładu.

Na koniec takie już moje całkiem prywatne pytanie.
Mam teraz zalany olej Silkolene. Na butelce stoi napisane:
10W-40
JASO MA2
API SG, SH & SJ
CCMC G5

W czym ten mój olej 10W40 jest gorszy od tego który zalałeś?
I wogóle co to oznacza to całe CCMC G5 :hmm:


9 mar 2014, o 21:05
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2011, o 11:29
Posty: 937
Lokalizacja: W-wa
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N SPRINT ST1050
Post Re: Oleje
Zalałem Valvolina i jestem bardzo zadowolony, na początku silnik wykopcił syf jaki pozostał po poprzednim oleju i osady, później zaczął działać bardzo przyzwoicie. Mam wrażenie, że praca silnika stała się.. bardziej kulturalna "jednolita", wyciszyły się dziwne "stuki, puki- to jest suzuki!", skrzynia działa znacznie lżej i płynniej, niż to miało miejsce w poprzednich olejach i tyle :) tego oczekiwałem, jestem zadowolony :)
Dzięki Bodzion, za polecenie tego oleju :spoko: :piwo:

Ja do swojej 406 zawsze lałem syntetyk i nigdy tego nie żałowałem. Silnik był w super kondycji, na przeglądach aż się dziwili mechanicy. Miałem styczność z wieloma bliźniaczanymi silnikami z racji aktywnego uczestnictwa w życiu 406-klubu i wiem, że moja jednostka napędowa nie wykazywała zużycia w przeciwności do wielu innych silników, do momentu w którym silnik nie zassał wody przez źle założony filtr powietrza :P Racja mówimy o silniku samochodowym, a nie motocyklowym, ale akurat tutaj mam jakieś doświadczenie i mogę się wypowiedzieć. Zasięgnąłem rady, co do oleju nie tylko tutaj na forum, ostrzegano mnie tylko przed jednym.. żebym uważał bo syntetyk usunie syf, który może dostać się do kanałów smarnych i je przytkać. To jedyne czego można się obawiać przy przejściu na olej syntetyczny. Pewnie są jakieś inne wskazania, np. gdy silnik jeździł na mineralnym i jest już zużyty czy coś takiego. Dobra ja kończę dyskusję w tym temacie. Jestem zadowolony z podjętej decyzji, mimo wszystko dziękuję Wszystkim tutaj wypowiadającym się za pomoc i zwiększenie mojej wiedzy.
Jeszcze mam jedno nurtujące mnie pytanie... 10W40 chodzi, zachowuje swoje właściwości po prostu w mniejszym zakresie temperatur, aniżeli 10W50, tak? i taka jest różnica?

_________________
YAMAHA XT600 TENERE -->> SUZUKI SV650 N YDV -->> TRIUMPH SPRINT ST 1050 ABS


9 mar 2014, o 21:20
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 3 kwi 2013, o 12:54
Posty: 169
Lokalizacja: Śląskie
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2003
Post Re: Oleje
Rozkosmany - generalnie poruszyłeś tak dużo wątków, że można by napisać pracę doktorską ( a przynajmniej magisterską ) o olejach.
Jedna sprawa mnie zaciekawiła - mam przeczucie, niepoparte dowodami, że oleje mineralne mogłyby być wyposażone z dobre dodatki myjące. Takie jak w syntetyku.
Mogłyby - ale nie są. Bo wtedy byłyby konkurencją rynkową dla semisyntetyków i syntetyków.
To tylko moje podejrzenie - ale widziałem kilkadziesiąt silników użytkowanych na oleju mineralnym/półsyntetycznym i napisze tak - strasznie ponury widok. A silniki od początku na syntetyku - czyściutkie.

Co do reszty pytań to naprawdę można znaleźć odpowiedzi w necie. Wystarczy chwilę poszukać.
A czy olej syntetyczny jest niezbędny i potrzebny do SV - odpowiedź jest oczywista. NIE.
Ale pytanie było inne.
Według mnie brzmiało - Czy nowoczesny olej syntetyczny o lepkości 10W50 zaszkodzi SV ? - i tu odpowiedź tez już jest chyba wiadoma ( przynajmniej dla mnie ) - NIE ZASZKODZI.
Można lać swobodnie dobry ( najlepszy ) olej do SV i nic się nie stanie.

I zapewne na takim oleju po "spokojnej jeździe SV650 200 km/h" użytkownik nie będzie musiał szukać silnika :D
A jak wiecie niektórzy tu szukają/szukali.

Pozdrawiam


Ostatnio edytowano 9 mar 2014, o 21:27 przez Bodzion, łącznie edytowano 1 raz



9 mar 2014, o 21:23
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 3 kwi 2013, o 12:54
Posty: 169
Lokalizacja: Śląskie
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2003
Post Re: Oleje
Lober napisał(a):
Jeszcze mam jedno nurtujące mnie pytanie... 10W40 chodzi, zachowuje swoje właściwości po prostu w mniejszym zakresie temperatur, aniżeli 10W50, tak? i taka jest różnica?

Dokładnie :spoko:
Oznacza to tylko tyle, że w wysokich temperaturach, gdy wszystkie olej przypominają bardziej "wodę" niż "olej" to ten 10W50 jest mniej "wodnisty" a nieco bardziej olejowaty.
Przez to ma między innymi mniejsze tendencje do zrywania filmu olejowego.


9 mar 2014, o 21:26
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2011, o 11:29
Posty: 937
Lokalizacja: W-wa
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N SPRINT ST1050
Post Re: Oleje
Dzięki Wielkie :)

_________________
YAMAHA XT600 TENERE -->> SUZUKI SV650 N YDV -->> TRIUMPH SPRINT ST 1050 ABS


9 mar 2014, o 21:28
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sie 2013, o 21:06
Posty: 2164
Lokalizacja: Crewkerne
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650S
Post Re: Oleje
Bodzion napisał(a):
Rozkosmany - generalnie poruszyłeś tak dużo wątków, że można by napisać pracę doktorską


Ja ?
:hmm:
Zadałem tylko pytania do tego co sam wypunktowałeś.

A odpowiedziałes mniej więcej jak agent Amwaya na temat zalet np. płynu do mycia naczyń. I odesłałeś do źródeł a pisałes że się na tym znasz.
A u źródła można poczytać że:
(wspomogę się realnym spotkaniem z agentem Amwaya który odwiedził mnie kiedyś)

Weźmy np. płyn do mycia garów. Jedną kroplę do szklanki i doleję wody do pełna. Proszę ! jak ładnie zmyła olej z łyżeczki
:obity:
A teraz naleję do szklanki czystego płynu który pan używa. Sam płyn! Żadnej wody! No i patrz pan, olej został na łyżeczce ! :obity:

--- Po czym ja swoje trzy grosze wtrąciłem:
A weźmy kropelke mojego płynu z funciaka do szklanki i też dolejmy wody. W końcu do mycia ona jest najbardziej potrzebna. I zobaczymy jak wypadnie przy tej kropelce płynu za 50 funtów :obity:

Chyba nie muszę dodawać że znakomicie sobie poradził mój taniutki płyn do garów (nawiasem mówiąc to kosztował 75 pensów)
:hahaha:


9 mar 2014, o 21:50
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2011, o 14:52
Posty: 5631
Lokalizacja: Dęblin-Piaseczno
Płeć: mężczyzna
Moto: suzuki sv 650S 99r.
Post Re: Oleje
Bodzion napisał(a):
kozik napisał(a):
widzę, że za wszelką cenę chcesz coś udowodnić? Ciekawe co napiszesz kiedy będziesz sprzedawał moto? Nic nie napiszesz! o eksperymentowaniu bo będziesz się bał, że nikt do ciebie nie zadzwoni.

Mam pytanie do tych co tak eksperymentują z olejami. Co wam to daje?


Kolego - nie zrozumiałeś wiele z tego co napisałem.
Co to za eksperyment ?
Wlać do moto zamiast zalecanego przez producenta przeciętnego 10W40 czyli ( SG ) 10W50 w wysokiej klasie ( SM ) ? :mur:
Rozgrzało Was to do czerwoności, a to popierdółka, a nie eksperyment. ;P

Eksperyment, to może mój inny projekt jaki rozpocząłem jakieś 3 lata temu.
Wlałem Full Syntetic 0W40 z dodatkiem lekkich estrów do mojego Jeep Cherokee 4,0 rocznik '89 z przebiegiem ok 250 tyś km.
I wymieniałem na taki sam. Teraz jednak zmieniłem na Shell Helix Ultra 5W40 i to o ile pamiętam już w klasie SN - czyli najwyższej z obecnie


To było się tym pochwalić :) ale z drugiej strony jaki to eksperyment z silnikiem, który ma 6 garów 4L pojemności i mocy 177KM i momencie raptem 300Nm. Takiemu silnikowi żaden olej nie straszny ;)

_________________
SV 650 S '99/GSX-R 750 K1

www.logo-ratio.pl


9 mar 2014, o 23:31
Zobacz profil WWW
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2373
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: CBR600RR PC40
Post Re: Oleje
Poza tym to silnik OHV, konstrukcja tylko trochę bardziej skomplikowana niż cep :D

_________________
Obrazek
Motocykl w przeciwieństwie do auta w zakręcie pochyla się we właściwą stronę.


9 mar 2014, o 23:37
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 11:38
Posty: 974
Lokalizacja: Szczecin/Pyrzyce
Post Re: Oleje
słońce świeci na asfalt a nie przy monitorze się meczycie ;)

_________________
SV 650 S 2005 r


10 mar 2014, o 09:17
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2011, o 11:29
Posty: 937
Lokalizacja: W-wa
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N SPRINT ST1050
Post Re: Oleje
Ja już wskakuje w kombi i lecę gdzieś się przejechać :)

_________________
YAMAHA XT600 TENERE -->> SUZUKI SV650 N YDV -->> TRIUMPH SPRINT ST 1050 ABS


10 mar 2014, o 13:37
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 3 kwi 2013, o 12:54
Posty: 169
Lokalizacja: Śląskie
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2003
Post Re: Oleje
skwaro napisał(a):
Poza tym to silnik OHV, konstrukcja tylko trochę bardziej skomplikowana niż cep :D

I takie konstrukcję najbardziej lubię :)
Duża pojemność, niskie obroty pracy, spory moment orotowy - kwintesencja amerykańskiej motoryzacji. I na dokładkę ten dźwięk...
Jeżeli taki silnik jest dobrze traktowany ( nie mylić z "delikatnie" ) - czyli jeżeli ma między innymi dobry olej i nie ma w środku nagarów to... przejeżdża bez remontu 500 do 700 tyś km.
Przypominam - to silnik benzynowy a nie diesel ze "starego mesia W123", gdzie te diesle potrafiły przejechać nawet 1,5 mln km bez remontu :D


10 mar 2014, o 14:33
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2373
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: CBR600RR PC40
Post Re: Odp: Oleje
Bodzion, wiem co to za konstrukcja, właśnie czekam na paczkę ze stanów z gratami bo będę taki jeden remontował :)

_________________
Obrazek
Motocykl w przeciwieństwie do auta w zakręcie pochyla się we właściwą stronę.


10 mar 2014, o 14:42
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 3 kwi 2013, o 12:54
Posty: 169
Lokalizacja: Śląskie
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2003
Post Re: Oleje
Super !
Jakby co - to służe drobnymi konsultacjami w razie potrzeby.
Mój to oczywiście renix.
Jest w absolutnie fabrycznym stanie.
Jedyne odstępstwa od oryginału to instalacja LPG - ale cóż, ekonomia :) i oczywiście wywalona elektryczna pompa hamulcowa - ten francuski wynalazek z piekła rodem :)
Sorry za Off B)


10 mar 2014, o 16:43
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sie 2013, o 21:06
Posty: 2164
Lokalizacja: Crewkerne
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650S
Post Re: Oleje
Chyba podpadnę :obity:
Wspominałem zdaje się że niedawno sprzedalem Peugeota 406 z przebiegiem ponad 350 tys mil :mrgreen: I dalej chodził jak zegarek. Wprawdzie silnik HDI ale wynik nie w kij dmuchał myslę. Silnik nigdy nie miał najmiejszej niesprawnści. W samochodzie zdechła klima oczywiście i teraz sobie przypomniałem że zdechla też pompa paliwa ta co siedzi w zbiorniku.
Była niemiecka :hahaha:
Nie musze chyba dodawać że komornik z kieszeni nawet nie dopuszczał mysli że on może dostać syntetyczny olej. Jeździlo się na jakichś pierwszych z brzegu, min z Tesco Oil tez w nim robiło. Przyznam sie tez że nagminnie przekraczałem terminy wymiany że o przebiegach nie wspomnę.


10 mar 2014, o 22:25
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2010, o 00:11
Posty: 1192
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: Retro 7 125
Post Re: Oleje
Bodzion napisał(a):
skwaro napisał(a):
Poza tym to silnik OHV, konstrukcja tylko trochę bardziej skomplikowana niż cep :D

I takie konstrukcję najbardziej lubię :)
Duża pojemność, niskie obroty pracy, spory moment orotowy - kwintesencja amerykańskiej motoryzacji. I na dokładkę ten dźwięk...
Jeżeli taki silnik jest dobrze traktowany ( nie mylić z "delikatnie" ) - czyli jeżeli ma między innymi dobry olej i nie ma w środku nagarów to... przejeżdża bez remontu 500 do 700 tyś km.
Przypominam - to silnik benzynowy a nie diesel ze "starego mesia W123", gdzie te diesle potrafiły przejechać nawet 1,5 mln km bez remontu :D


Fajny jest też silnik z Toyoty HDJ80 4.2 TD 160 KM, auto 5 metrów, grubo ponad 2 tony a przy dodanie gazu rusza całym autem :)

_________________
SV650S K6 YDV -> WR 450F
http://bikepics.com/members/tomkdgun


10 mar 2014, o 23:24
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 09:47
Posty: 2660
Lokalizacja: Bjaczystok
Płeć: kobieta
Moto: Trufel 675
Post Re: Oleje
To ja zadam pytanie użytkownikom Valvoline'a SYNPOWER 10w50 - czy dopiero niedawno weszła wersja spełniająca norny API SM i JASO MA2 ? Bo patrząc po stronie producenta - klik ! to w ogóle opcji 10w50 tam nie ma a dla 10w40 jest podana stara specyfikacja. Tym samym czy ten olej - klik ! to będzie wersja stara czy tylko informacje skopiowane ze strony producenta są złe/nieaktualne ?
Bo od bodajże dwóch wymian (lub dwóch lat i 3 wymian) zalewam Bel-Ray EXS 10w50 full synth. i on ma API SM i JASO MA2 i jak najbardziej takie dane podaje producent - klik ! i również to samo widzę na aukcji - klik !.

SVkę kupiłam jak miała 1200km przebiegu. Pierwszą wymianę zrobiłam po 1 sezonie i około 7 tys. km na Castrola Power 1 Racing 10w50. W drugim sezonie nakręciłam chyba 14 tys km i w środku sezonu i na koniec znów był Castrol (bo w tamtych czasach Kronos i inni użytkownicy dobrze się o nim wypowiadali). Kolejny sezon to też ponad 10 tys. i tu przy którejś wymianie padło na Motula 5100 10w40 z którego nie byłam zadowolona (głośna praca silnika, zwiększone spalanie oleju i gorzej wchodzące biegi a nawet niedokładnie zapinające się). Potem padło na Bel-Ray'a i było lepiej, ciszej i gładziej. I teraz zastanawiam się czy iść dalej w niego czy spróbować tego Valvoline'a. Podejrzewam, że nikt nie miał porównania tych dwóch marek ?? Czy uznać że to jeden ciort i oba są dobre i warte stosowania ? :)

Z kolei od dobrego zaprzyjaźnionego mechanika usłyszałam że Castrol to giewno i od jakiegoś czasu znaczna większość motocykli trafiająca do niego z padniętym silnikiem jeździła na tym właśnie oleju. Albo marka faktycznie spadła na psy albo ludzie na podróbkach jeździli. Nie wiem ale do tego oleju już nie wrócę.

_________________
Suzuki SV 650s 2006 -> Honda VTR 1000 SP1 2001 -> Triumph Street Triple 675 2012


11 mar 2014, o 01:24
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2011, o 11:29
Posty: 937
Lokalizacja: W-wa
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N SPRINT ST1050
Post Re: Oleje
Strona polska valvoline jest "co nieco" zacofana :P

_________________
YAMAHA XT600 TENERE -->> SUZUKI SV650 N YDV -->> TRIUMPH SPRINT ST 1050 ABS


11 mar 2014, o 01:31
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 2583 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ... 130  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL