Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest 19 kwi 2025, o 13:52



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 182 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Następna strona
Xenony 
Autor Wiadomość
motocyklista
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2010, o 21:56
Posty: 156
Lokalizacja: Opole
Płeć: mężczyzna
Post Re: Xenony
Suzi Mua napisał(a):
Zebrałem trochę informacji na temat dostępnych zestawów xenonowych i prawie podjąłem decyzję, o wsadzeniu tego ustrojstwa do SVki. Prawie, bo to badziewie jest nielegalne w SV.... (homologacja lampy HCR) itd. Swoją drogą mój stalowy oplot też nie ma homologacji.... więc pan policjant :czytaj: + :baseball: = :obity:
Posta kieruję zatem, do wszystkich którzy też chcą zamontować pojedynczy xenon do SVki. No właśnie - pojedynczy. Bowiem wszędzie dostępne są zestawy xenonowe na dwie lampy.

Może ktoś byłby chętny zakupić ze mną zestaw na pół ??

Poniżej przedstawiam propozycje XENONÓW, jakie byłyby chyba najrozsądniejsze ze względów jakościowych. Z opinii jakich mi udzielono w Wilczej, wynika, że te xenony dostępne w necie psują się na potęgę. Co powiecie o tych ??:

ZESTAW XENON PHILIPS 6000k - 460zł/zestaw do 2 lamp
Informacje o produktach PHILIPS, znajdują się w pliku PDF:
ZESTAW XENON PHILIPS 6000k - PDF
Obrazek

Kolejna opcja oparta jest na patencie PHILIPS:
XENON OEM na patencie PHILIPS 4300k, 2 lata gwarancji - 385zł/zestaw do 2 lamp
Obrazek

I ostatnie co znalazłem z tych "lepszych":
XENON firmy NOXON 4300k - 243zł/zestaw do 2 lamp
Obrazek

Jutro postaram się zadzwonić i zorientować czy te zestawy da się rozdzielić na 2 kawałki, czy może mają jakieś części wspólne, które by to uniemożliwiały.
Jeżeli ktoś byłby zainteresowany takim łączonym zakupem, to proszę o kontakt.

Ja osobiście uważam, że jak już pakować XENONy do moto, to tylko jakieś lepsze. Niestety xenony np. firmy Hella są mało osiągalne u nas.
P.S. Dodam jeszcze coś o homologacji na sprzedawanych zestawach XENON, bo się chwalą niektórzy sprzedawcy, że mają E-11, E-26, czy jakieś normy ISO...

Z homologacją europejską jest jak niżej:
E1- Germany. E2- France. E3- Italy. E4- Netherlands. E5- Sweden. E6- Belgium. E7 - Hungary. E8- Czech Republic. E9- Spain. E10- Yugoslavia. E11- Britain. E12- Austria Lee. E13- Luxembourg. E14- Switzerland. E16- Norway. E17- Finland. E18- Denmark. E1 9-Romania. E20- Poland. E21-- Portugal. E22- Russia. E23- Greece. E25- Croatia. E26- Slovenia. E27- Slovakia. E28- White Russia. E29- Estonia. E31- Bosnia and Herzegovina. E37- Turkey. Numer homologacji oznacza, w którym kraju ją przyznano, a to jest dla nas informacja skąd teoretycznie pochodzi produkt.

Uzupełniając moją wypowiedź podaję link do artykułu dotyczącego xenonów oraz oficjalne stanowisko policji w sprawie oświetlenia pojazdów:
Artykuł o Xenonach
I co w nim najważniejsze: "Jeżeli kierowca pojedzie do stacji diagnostycznej, która wyda zaświadczenie, że lampy są zgodne z przepisami, to nie musi obawiać się problemów z policją."
Tylko który diagnosta wystawi takie zaświadczenie ?? :hahaha:
Oficjalne stanowisko policji w sprawie oświetlenia pojazdów. Zainteresowani, którzy nie wiedzą, czy XENONy są legalne czy nie rozwieją swoje wątpliwości.

Osobiście uważam, że oświetlenie drogi przed motocyklem jest dla mnie bardzo ważne i żeby nie prowokować kontroli drogowych, polecam zakup XENONów w kolorze 4300k. Wtedy nie będą zwracać uwagi panów policjantów.


Ten pierwszy Philips to jest zwykły lepszy chińczyk, tylko że z oryginalną naklejką. Mam takiego samego i już drugi rok chodzi bez żadnych problemów. Wtedy zestaw bixenonów(zamiennik H4 z przesuwaną przesłoną za pomocą elektromagnesu) kosztował mnie (2 lata temu) 350 zł, a teraz na internecie są tańsze, więc nie widzę powodu do przepłacania. Takie moje skromne zdanie
Pozdrawiam Mateusz

_________________
Dwie miłości- Oleńka i SV


6 sie 2010, o 17:48
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2010, o 01:58
Posty: 683
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S'02/'04
Post Re: Xenony
Z tej trójki, jednak najbardziej jestem skłonny zapłacić za drugi zestaw. Małe przetwornice, kolor 4300k i sygnują się marką philipsa. Pierwszy zestaw jest na zwykłych dużych przetwornicach, więc odpada, a ten ostatni jest bardzo kiepsko wykonany (wkręty po chamsku w obudowę wkręcone) i występuje pod wieloma nalepkami a nawet kolorami obudowy.
Także wydaję mi się, że zestaw za 385zł na dwie lampy ma cenę całkiem w prządku, zwłaszcza, że dają 2 lata gwarancji a to jednak o czymś świadczy.
Jak ktoś chętny, to niech pisze, bo ja zamierzam to zamówić do poniedziałku i będę się martwił połówką później. Druga opcja jest taka, że wsadzę drugi xenon na światło drogowe i zobaczę czy zdaje tam zadanie. Rażeniem ludzi w tym przypadku się przejmował nie będę, bo na światłach drogowych się nie wymija innych pojazdów/rowerzystów/ludzi.
Xenony zamówione - jutro mają dotrzeć. Dam znać jakie wrażenia z jakości wykonania/opakowania/detali i jakie po pierwszym uruchomieniu.

_________________
Slow down, Be aware, Take care, Survive
ObrazekObrazekObrazek

Obrazek

!!! SUZUKI SV650 & SV650S '99 to '08 - HAYNES SERVICE & REPAIR MANUAL - Download !!!


6 sie 2010, o 23:22
Zobacz profil
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 10:48
Posty: 48
Lokalizacja: 100-lica
Post Re: Xenony
Wczoraj zamontowałem żarniki wyładowcze :) do swojej Sviety. Ciężko słowami opisać efekt. Jest mega-jasno! Cała przyjemność 220zł za 2 sztuki H1 z przetwornicami typu slim. Godzinka roboty. Jedyna ofiara to ta plastikowa przejściówka z lampy drogowej. Musiałem obciąć kostkę i zostawić samą koronkę, która mocuje/przytrzymuje żarnik do lampy. Na wszelki wypadek muszę załatwić drugą sztukę.

Obrazek

_________________
SV650S K2 Jestem oazą spokoju... pier***onym ku**a, zajebiście wyluzowanym kwiatem lotosu na tafli jeziora


10 sie 2010, o 17:58
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2010, o 01:58
Posty: 683
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S'02/'04
Post Re: Xenony
Świeci mega zajebiście...zwłaszcza z tą żółtą lampą w tle...
Moje xenony miały dzisiaj dotrzeć ale UPS coś się ociąga i paczka dotrze jutro...mam nadzieję.
Jaką temperaturę żarników Masz u siebie ??

_________________
Slow down, Be aware, Take care, Survive
ObrazekObrazekObrazek

Obrazek

!!! SUZUKI SV650 & SV650S '99 to '08 - HAYNES SERVICE & REPAIR MANUAL - Download !!!


10 sie 2010, o 19:20
Zobacz profil
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 10:48
Posty: 48
Lokalizacja: 100-lica
Post Re: Xenony
5000k i minimalnie niebieskiego za dużo jak dla mnie. Ale za to droga oświetlona jak za dnia. Teraz muszę założyć diodę w5w do postojówki, bo bardzo duża różnica jest w barwie w porównaniu do w5w osram coolblue.

_________________
SV650S K2 Jestem oazą spokoju... pier***onym ku**a, zajebiście wyluzowanym kwiatem lotosu na tafli jeziora


11 sie 2010, o 13:50
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2010, o 01:58
Posty: 683
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S'02/'04
Post Re: Xenony
Dzisiaj kurier dostarczył mi xenony z tego linku: XENON OEM na patencie PHILIPS 4300k, 2 lata gwarancji - 385zł/zestaw do 2 lamp.
Wrażenia wizualne, co do jakości wykonania są bardzo pozytywne, choć przetwornice są w innych obudowach niż te na zdjęciu. W sumie to na plus, bo mają 3 ucha do przykręcenia wkrętu/śrubki. Wszystkie kable są grube i dobrze zaizolowane. Złączki, są bardzo dobrej jakości i żarniki wyglądają na solidne. Generalnie nie ma się do czego przyczepić.

Co do jakości świecenia, to jest rewelacyjna. Przed chwilą przymierzyłem xenon do światła mijania i potem do drogowego i jestem bardzo pozytywnie zaskoczony. Światło jest bardzo jasne i bardzo białe (4300k). Na brzegach jest wyraźna żółta poświata. Porównanie koloru xenona do halogenu, jest mniej więcej takie, jak nowej białej kartki do drukarki z kartką, która ma z 10 lat i już porządnie zżółkła. Uważam, że 4300k jest idealnym kolorem xenonu i każda wyższa wartość tylko będzie prowokować policję do kontroli.
Z tego co widzę to założę obydwa zestawy: na lampę mijania i drogową. Jak dla mnie rewelacja, choć bez żeźbienia nie da się założyć żarnika do lampy drogowej.

_________________
Slow down, Be aware, Take care, Survive
ObrazekObrazekObrazek

Obrazek

!!! SUZUKI SV650 & SV650S '99 to '08 - HAYNES SERVICE & REPAIR MANUAL - Download !!!


12 sie 2010, o 00:12
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2373
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: CBR600RR PC40
Post Re: Xenony
Zakładanie xenonu do drogowych nie ma kompletnie sensu, jedynie jak masz bixenon to się sprawdza. Pamiętaj że żarniki xenonowe potrzebują chwilę czasu żeby się rozgrzać żeby zaczęły świecić. Jak przełączysz na drogowe to przez chwilę nim się żarnik rozgrzeje (ok. 2-3s) będziesz jechał jak na pozycjach. W bixenonie tego problemu nie ma bo żarnik pracuje cały czas i tylko przesłona zmieniająca snop światła się przesuwa.

No ale inna sprawa że jak założysz xenon przestaniesz używać drogowych :-)

_________________
Obrazek
Motocykl w przeciwieństwie do auta w zakręcie pochyla się we właściwą stronę.


12 sie 2010, o 07:52
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2010, o 01:58
Posty: 683
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S'02/'04
Post Re: Xenony
Właśnie nad tym zapalaniem i rozgrzewaniem, zastanawiam się od wczoraj, bo od razu zauważyłem zjawisko. Wydawało mi się, że xenon zapala się z błyskiem i świeci od razu mocno, a okazało się, że startuje prawe tak samo jak zwykła żarówka i dłużej się rozświetla. Mitem zatem są twierdzenia, że halogen musi się rozgrzać a xenon nie...

_________________
Slow down, Be aware, Take care, Survive
ObrazekObrazekObrazek

Obrazek

!!! SUZUKI SV650 & SV650S '99 to '08 - HAYNES SERVICE & REPAIR MANUAL - Download !!!


12 sie 2010, o 13:50
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 02:22
Posty: 7755
Lokalizacja: WPR
Płeć: mężczyzna
Moto: TT1050
Post Re: Xenony
I xenon na początku, w trakcie tego rozgrzewania właśnie, pobiera jeszcze sporo większe ilości prądu niż żarówka halogenowa :)

_________________
Triumph Tiger 1050 << bikepics


12 sie 2010, o 14:13
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2010, o 01:58
Posty: 683
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S'02/'04
Post Re: Xenony
Jednak podchodząc do tematu od drugiej strony, to na światłach drogowych jadę na drogach wiejskich, leśnych i tym podobnych. W mieście praktycznie używam długich żeby komuś mrugnąć. Tak więc te 10-30 sekund na rozgrzewanie nie wiele mnie kosztuje jeżeli na tych światłach jadę przez las 5-10 minut. Jak coś z przeciwka się pojawia, to gaszę ale zanim żarówka wystygnie to mija kilka minut, więc ponowne włączenie długich już jest bez rozgrzewania od zera.
Skoro mam zestaw na dwa światła, to po prostu wybiorę się nocą za miasto i przetestuję jak to będzie działać. Wtedy będę mógł się wypowiedzieć, czy xenon na drogowym ma sens, czy nie ma. Jeżeli tak, to zostawię, jeżeli nie to wystawię na bazarku i tyle.

_________________
Slow down, Be aware, Take care, Survive
ObrazekObrazekObrazek

Obrazek

!!! SUZUKI SV650 & SV650S '99 to '08 - HAYNES SERVICE & REPAIR MANUAL - Download !!!


12 sie 2010, o 14:41
Zobacz profil
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 10:48
Posty: 48
Lokalizacja: 100-lica
Post Re: Xenony
skwaro napisał(a):
No ale inna sprawa że jak założysz xenon przestaniesz używać drogowych :-)

100% racji. Poza tym ja rozprułem ten adapter do H1 od drogowych i xenon tam musi zostać. Sam adapter to koszt 11 dolców.

_________________
SV650S K2 Jestem oazą spokoju... pier***onym ku**a, zajebiście wyluzowanym kwiatem lotosu na tafli jeziora


12 sie 2010, o 19:34
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2010, o 01:58
Posty: 683
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S'02/'04
Post Re: Xenony
Dani napisał(a):
100% racji. Poza tym ja rozprułem ten adapter do H1 od drogowych i xenon tam musi zostać. Sam adapter to koszt 11 dolców.

Szkoda, że adapter zepsułeś, bo teraz kłopot Masz. Ja dzisiaj zrobiłem oględziny tego adaptera i postanowiłem skoczyć na tokarkę/frezarkę i z kawałka aluminium sobie dorobić odpowiedni adapter pod żarnik. W sobotę może się to uda zrealizować i założyć xenon. Trochę pilnikiem pomacham i będzie pasowało. Oryginału nie zepsuję choćby z tego powodu, że jak mi policjanty dowód rejestracyjny zabiorą za xenony, to potem za chu...a nie włożę zwykłej żarówki.

_________________
Slow down, Be aware, Take care, Survive
ObrazekObrazekObrazek

Obrazek

!!! SUZUKI SV650 & SV650S '99 to '08 - HAYNES SERVICE & REPAIR MANUAL - Download !!!


12 sie 2010, o 23:49
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 09:57
Posty: 337
Lokalizacja: kozienice/oslo
Płeć: mężczyzna
Moto: erłan
Post Re: Xenony
lasooch napisał(a):
I xenon na początku, w trakcie tego rozgrzewania właśnie, pobiera jeszcze sporo większe ilości prądu niż żarówka halogenowa :)

I dodajmy że chwilowe i częste zapalanie i gaszenie skraca żywotność palnika i to baardzo.

_________________
była sv1000s k6 fałtegje masters kompsport tjuning BikePics
jest erłan
161ZT664
gg.1060988


13 sie 2010, o 09:22
Zobacz profil
motocyklista
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2010, o 21:56
Posty: 156
Lokalizacja: Opole
Płeć: mężczyzna
Post Re: Xenony
Inną sprawą jest że Xenony się "wypalają", więc jak jeden będzie pracował więcej, a drugi mniej, zmieni się im moc świecenia i barwa, więc po długim okresie użytkowania, jeden będzie jaśniejszy, a drugi ciemniejszy. Największy pobór prądu jest podczas samego startu xenona, ponieważ trzeba wytworzyć napięcie ok 35kV, żeby doprowadzić do przejścia łuku, później to napięcie spada do wartości podtrzymującej łuk i poboru 35W

_________________
Dwie miłości- Oleńka i SV


15 sie 2010, o 10:14
Zobacz profil
motocyklista
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 kwi 2010, o 20:18
Posty: 289
Płeć: mężczyzna
Post Re: Xenony
A ja wczoraj mijałem miłego pana milicjanta, który mi kiedyśtam zatrzymał dowód za xenony. Dziękujmy Bogu za pasy zieleni z barierkami, bo jechał z naprzeciwka i był wyraźnie zafascynowany tym, że ciągle nie zmieniłem na zwykłe żaróweczki :P

_________________
SV1000S K3
Za motórem panny sznurem :->


15 sie 2010, o 10:47
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2010, o 01:58
Posty: 683
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S'02/'04
Post Re: Xenony
Dani napisał(a):
Wczoraj zamontowałem żarniki wyładowcze :) do swojej Sviety. Ciężko słowami opisać efekt. Jest mega-jasno! Cała przyjemność 220zł za 2 sztuki H1 z przetwornicami typu slim. Godzinka roboty. Jedyna ofiara to ta plastikowa przejściówka z lampy drogowej. Musiałem obciąć kostkę i zostawić samą koronkę, która mocuje/przytrzymuje żarnik do lampy. Na wszelki wypadek muszę załatwić drugą sztukę.

Obrazek


Powiedz mi jakim cudem udało Ci się wcisnąć żarnik Xenona w oprawkę lampy mijania ??
U mnie to wymagało wyjęcie całej lampy i frezowania ścianki, tak żeby zrobić rowek na drucik ekranowy z żarnika...
Takie jakby "/\" musiałem zrobić:
_______ - górna ścianka otworu w lampie na żarówkę - przed frezowaniem
___/\___ - górna ścianka otworu w lampie na żarówkę - po frezowaniu
Żarówka halogenowa jest mniejsza niż ta od xenona i mieści się w prostokątnym okienku lampy. Xenon nie chciał się bez frezowania ustawić tymi cyckami na oprawce żarnika w otworkach lampy.
Okablowanie motocykla i montaż przetwornic to też nie lada gimnastyka - przetwornice upchałem na aluminiowym stelażu pod czachą. Stelaż w postaci odpowiednio wygiętej listwy aluminiowej, można przykręcić na śrubach od liczników, więc jest razem z nimi amortyzowany na gumach. Przetwornice zmieściły się między zegarami a światłem pozycyjnym (nad lampami).
Pół dnia myślenia i dzióbania (rozebrany cały przód moto) jak to pomieścić, żeby nie latało i nie obijało się, ale zupełnie nie widać, że coś jest zmotane ze światłami - żadnych kabli na wierzchu i kostek :boogie:
Bezwzględnie trzeba zmienić żarówkę od pozycyjnych na białą diodową bez homologacji. Teraz czekam kiedy mi miśki dowód zabiorą :hahaha:

_________________
Slow down, Be aware, Take care, Survive
ObrazekObrazekObrazek

Obrazek

!!! SUZUKI SV650 & SV650S '99 to '08 - HAYNES SERVICE & REPAIR MANUAL - Download !!!


19 sie 2010, o 21:24
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 02:22
Posty: 7755
Lokalizacja: WPR
Płeć: mężczyzna
Moto: TT1050
Post Re: Xenony
Tak jeszcze co do widoczności xenonów w dzień i ew. oślepiania...

Wczoraj koło 19 miałem taką sytuację ciekawą :P Wlókł się przede mną samochód na holu, ale nie bardzo miałem jak wyprzedzić, bo z przeciwka był gęsty ruch. Wreszcie zrobiła się luka, biorę się do wyprzedzania, ale z przeciwka zobaczyłem dość szybko jadące BMW na xenonach i miałem nieodparte wrażenie, że się nie zmieszczę. Magia xenonów. W praktyce BMW właśnie się zatrzymywało, ale przez te jego lampy świecące na niebiesko i walące dość mocno po oczach, zgłupiałem i nie byłem w stanie poprawnie ocenić odległości.

Inna sprawa, że była tam podwójna ciągła i wyprzedzając, wpieprzyłbym się idealnie w patrol drogówki, który z resztą właśnie to BMW zatrzymał :P

_________________
Triumph Tiger 1050 << bikepics


20 sie 2010, o 09:07
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 09:21
Posty: 635
Post Re: Xenony
Dlatego właśnie powinieneś wpłacić jakiś datek na radio maryja bo to był cud.

A mi wczoraj po 21 każde auto mrugało mimo, że jechałem na zwykłych żarówkach na światłach mijania tyle, że z pasażerką - ale na podkręconym o ząbek zawieszeniu (lekka ta moja żona jest) Nie wiem ki chu się wczoraj stał ale nigdy tak nie miałem.

_________________
Obrazek Obrazek

SV650S K1


20 sie 2010, o 13:45
Zobacz profil
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 10:48
Posty: 48
Lokalizacja: 100-lica
Post Re: Xenony
U mnie temat ksenonów skończony, nie mam możliwości teraz tego zobaczyć http://www.zyciewarszawy.pl/artykul/1,504489.html dopiero co wyszedłem ze szpitala i nie mogę spać. Efekt manewru gościa w dostawczaku to kość udowa zespolona śrubą, złamanie 2 stopnia kompresyjne kręgu L5 i obita stopa. 3 miesiące w gorsecie jevetta, a kiedy noga będzie sprawna - nie wiem.

_________________
SV650S K2 Jestem oazą spokoju... pier***onym ku**a, zajebiście wyluzowanym kwiatem lotosu na tafli jeziora


21 sie 2010, o 05:18
Zobacz profil
Mister Apollo
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 07:16
Posty: 5365
Lokalizacja: WGM
Płeć: mężczyzna
Moto: Z1000
Post Re: Xenony
Szfak, wracaj do zdrowia chłopaku. Rozumiem że akcja typowa - "se skręcę"?

_________________
SV 650S - Błękitny Ogórek -> Z1000 - Ognista pomarańcza


21 sie 2010, o 12:06
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 182 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL